Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Sajátos nevelési igényű gyermekek pedagógiája
Tárgy kódja: BBNCP13200
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Jankó Krisztina Julianna
Tárgyleírás:

 

A tantárgy célja:

segítségével a hallgató megismeri a sajátos nevelési igényű gyerekek csoportjait, a gyógypedagógia tevékenységi területéhez tartozó fogyatékossági csoportokat, melyek elősegítik a gyógypedagógia területén történő eligazodást, biztosítja az akadályozottsággal élők megismerését, a velük kapcsolatos attitűd alakítását. Stratégiai tudás elsajátítását segíti, amelyek birtokában képesek lesznek a mindennapi praxisban a sajátos nevelési igényű gyermekek, fiatalok, ill. felnőttek, oktatási-fejlesztési - környezeti szükségleteit felismerni, a szükségletek kielégítését elősegíteni.

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

ILLYÉS Sándor (szerk.), Gyógypedagógiai alapismeretek, Budapest, ELTE/BGGYFK, 2000. pp. 15-38., 81-116., 151-210., 629-654., 357-373., ISBN 963-7155-28-7

HOFFMANN Judit, MEZEINÉ ISÉPY Mária, Gyógypedagógiai alapismeretek, Pécs, Comenius Kft, 2006. ISBN 963-9687-01-4

TORDAINÉ VIDA Katalin, Integráció vagy szegregáció? A befogadó iskola a XXI. században. In: A világ útja az „EGYSÉG” felé, p. 174-183., Esztergom, VJRKTF, 2007, ISBN 978-963-7291-25-8

CSÁNYI Yvonne, Új utak és törekvések a sajátos igényű személyek oktatása terén az OECD szakmapolitikájában és ennek néhány hazai vonatkozása, In: Fejlesztőpedagógia 2008/1. sz., p. 28-32.

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozz&a

acute;járul:

a) tudása

Ismeri a különböző társadalmi és szociális problémákat, a kielégítetlen szükségleteket, a veszélyeztető tényezőket.

Ismeri a szociális, a gyermekjóléti, a gyermekvédelmi, a nevelési intézmények működését, azok jogi szabályozását.

b) képességei

Képes a szociális problémák, szükségletek, veszélyeztető tényezők felismerésére, feldolgozására, elemzésére, kezelésére, megoldására.

Képes a szociálpedagógia célcsoportjai szocializációjának, személyiségfejlődésének sajátosságait, törvényszerűségeit átfogóan elemezni.

c) attitűdje

Emberi kapcsolataiban humánus és etikus magatartású, szakmai feladatainak ellátása során a szociális munka etikai kódexét betartja.

Ismereteit empátiával, toleranciával, rugalmassággal, kreativitással alkalmazza.

d) autonómiája és felelőssége

Felelősséget vállal az egyénekkel, csoportokkal, közösségekkel végzett szociálpedagógiai tevékenységért.

Felelősen áll ki a szociálpedagógia jogi, etikai és szakmai normáinak betartása és védelme érdekében.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

szociálpedagógia BANT-VSZP alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 7 félév BTK
szechenyi-img-alt