Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
segítségével a hallgató megismeri a sajátos nevelési igényű gyerekek csoportjait, a gyógypedagógia tevékenységi területéhez tartozó fogyatékossági csoportokat, melyek elősegítik a gyógypedagógia területén történő eligazodást, biztosítja az akadályozottsággal élők megismerését, a velük kapcsolatos attitűd alakítását. Stratégiai tudás elsajátítását segíti, amelyek birtokában képesek lesznek a mindennapi praxisban a sajátos nevelési igényű gyermekek, fiatalok, ill. felnőttek, oktatási-fejlesztési - környezeti szükségleteit felismerni, a szükségletek kielégítését elősegíteni.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
ILLYÉS Sándor (szerk.), Gyógypedagógiai alapismeretek, Budapest, ELTE/BGGYFK, 2000. pp. 15-38., 81-116., 151-210., 629-654., 357-373., ISBN 963-7155-28-7
HOFFMANN Judit, MEZEINÉ ISÉPY Mária, Gyógypedagógiai alapismeretek, Pécs, Comenius Kft, 2006. ISBN 963-9687-01-4
TORDAINÉ VIDA Katalin, Integráció vagy szegregáció? A befogadó iskola a XXI. században. In: A világ útja az „EGYSÉG” felé, p. 174-183., Esztergom, VJRKTF, 2007, ISBN 978-963-7291-25-8
CSÁNYI Yvonne, Új utak és törekvések a sajátos igényű személyek oktatása terén az OECD szakmapolitikájában és ennek néhány hazai vonatkozása, In: Fejlesztőpedagógia 2008/1. sz., p. 28-32.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozz&a
acute;járul:
a) tudása
Ismeri a különböző társadalmi és szociális problémákat, a kielégítetlen szükségleteket, a veszélyeztető tényezőket.
Ismeri a szociális, a gyermekjóléti, a gyermekvédelmi, a nevelési intézmények működését, azok jogi szabályozását.
b) képességei
Képes a szociális problémák, szükségletek, veszélyeztető tényezők felismerésére, feldolgozására, elemzésére, kezelésére, megoldására.
Képes a szociálpedagógia célcsoportjai szocializációjának, személyiségfejlődésének sajátosságait, törvényszerűségeit átfogóan elemezni.
c) attitűdje
Emberi kapcsolataiban humánus és etikus magatartású, szakmai feladatainak ellátása során a szociális munka etikai kódexét betartja.
Ismereteit empátiával, toleranciával, rugalmassággal, kreativitással alkalmazza.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget vállal az egyénekkel, csoportokkal, közösségekkel végzett szociálpedagógiai tevékenységért.
Felelősen áll ki a szociálpedagógia jogi, etikai és szakmai normáinak betartása és védelme érdekében.