Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja: · A hallgatók megismertetése az eltérő pszichés, szociális, szomatikus sajátosságokat mutató gyermekek általános és játékfejlődésével, játékjellemzőivel, játékkal történő fejlesztésük elméleti kérdéseivel. · A hallgatók felkészítése a speciális nevelési igényű gyermekek játékával összefüggő elméleti ismeretek alkalmazására: személyiségük, játékuk megismerése, diagnosztizálása, a fejlesztés tervezése (terápia), szervezése, gyakorlati kivitelezése, célszerű módszerek alkalmazása. · A fenntartható fejlődés pedagógiai szemléletének megfelelően a személyes kompetenciák fejlesztése: tolerancia, alkalmazkodás, együttműködés, kongruens kommunikáció, különbségek elfogadása. |
A 3-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, oldalak, ISBN) |
Kötelező irodalom: BALÁZSNÉ SZŰCS Judit (szerk.), Játék és fejlesztés a művészetek eszközeivel, Budapest, Ovizuál, 2004, ISBN 963-2171-667 PERLAI Rezsőné (szerk.), Az óvodáskor fejlesztő játékai, Budapest, OKKER, 2003, ISBN 963-7315-61-6 SZENTIRMAI László, Nevelés kézzel-bábbal: a felsőfokú pedagógusképző intézetek hallgatói számára, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2005, ISBN 963-19-5567-2 TAKÁCS Bernadett, Gyermek-játék-terápia, Budapest, OKKER, 2001, ISBN 963-9228-05-2 TUNYOGI Erzsébet, A gyógyító játék, Budapest, Pannon, 1990, ISBN Ajánlott irodalom: CS. CZECHESZ Erzsébet, RADÓ Péter, Oktatási egyenlőtlenségek és speciális igények, In.: Jelentés a magyar közoktatásról 2003. 9. fejezet (különös tekintettel a hátrányos helyzetű gyermekek kudarcának elemzésére és a speciális oktatás c. alegységre). http://www.oki.hu/cikk.php.kod=Jelentes2003-Egyenlotlensegek.html
PÁKOZDINÉ KENDERESSY Katalin, BÁNHIDI Mária (szerk.), Az enyhén sérült gyermekek nevelése az óvodában, HOF Kiadványa, Hajdúböszörmény, 1995, ISBN 963-7292-18-7 HUNYADI Györgyné, Differenciált fejlesztés-kooperatív tanulás, Budapest, ELTE Tanító és Óvóképző Főiskolai Kar, 2003 PÁLI Judit, Játékok a preventív fejlesztés módszertanához, In: Óvodai Nevelés, 1991. 8. sz. CSÁNYI Yvonne (szerk.), Közösen: szemelvénygyűjtemény az integratív nevelésről és oktatásról, Budapest, BGGYFT, 1996 |