Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Segítő szemlélet és attitűdformáló én-erősítés
Tárgy kódja: BMLMC02300M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Luxné dr. Prehoda Anna Beáta
Tárgyleírás:

A kurzus a saját szakterületen való sikeres működéshez szükséges önismeret elmélyítésére, az én-erősítésére és a szakmai kompetenciák bővítésére irányul. A legfőbb célkitűzés, hogy a hallgatók szakmai hatékonysága fejlődjék azokon a területeken, amelyek a családkonzultációs tevékenység során meghatározottak, tisztázódjon saját segítő szemléletük és megerősödjenek hivatástudatukban. Különös figyelmet fordít a kurzus az önreflektív képesség fejlesztésére, amely hozzásegít a saját erőforrások felméréséhez és építéséhez, az interakciós folyamatok mélyebb megértéséhez, amely által a felmerülő nehézségek leküzdésében is eredményesebbekké válnak.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
KÖTELEZŐ IRODALOM:
Almási, K. (2020). Ki vagy te? Budapest, HU: Kulcslyuk Kiadó KFT. (ISBN 9786155932113)
Nichols, M. P. (2014). Az értő hallgatás. Budapest, HU: Édesvíz. (ISBN 9789635291533)
Pál, F. (2019). Ami igazán számít – Hogyan bánjunk jól magunkkal és másokkal? Budapest, HU: Kulcslyuk Kiadó KFT.  (ISBN 9786155932137)
Rogers, C. R. (2004). Valakivé válni – a személyiség születése. Budapest, HU: Edge 2000 Kft. (ISBN 9632104013)
Siba, B. & Siba-Rohn, H. (2020). Élettérkép. Az élettörténeti munka elmélete és gyakorlata. Budapest, HU: Kálvin. (ISBN 9789635584468)
AJÁNLOTT IRODALOM:
Eger, E. E. (2021). Az ajándék – 12 életmentő lecke. Budapest, HU: Open Books. (ISBN 9789635720033)
Gyökössy, E. (1992). Magunkról magunknak. Budapest, HU: Kálvin. (ISBN 9633005094)
Tringer, L. (2020). A gyógyító beszélgetés. Budapest, HU: Medicina. (ISBN 9789632268422)
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Tájékozott a lelki betegségek kialakulásának, ellátási/kezelési rendszerének folyamatában.
Rendelkezik ismeretekkel a pozitív mentálhigiénés kapcsolat jellemzőiről, elméleti hátteréről (humanisztikus pszichológia).
Ismeri a segítő kapcsolat kereteit. Látja differenciáltan a kommunikáció, segítő kapcsolatban betöltött funkcióit, szerepét.
b) képesség
Képes kompetenciahatárainak megfelelően helyzetelemzésre, kockázati tényezők feltérképezésére, preventív beavatkozások tervezésére és megtételére.
Képes segítő konzultációt lefolytatni mind az egyénnel, mind családtagokkal.
Képes a szakmai kommunikáció használatára, terápiás szetting megteremtésére, társkonzulenssel való együttműködésre; gyakorlati együttműködésre a családokkal foglalkozó egyéb szakmák képviselőivel.
c) attitűd
Szakmai munkájában elkötelezett, magas felelősségtudattal rendelkezik, hozzáállása etikus.
Fejlett szak

mai identitással és hivatástudattal rendelkezik.
Fontos számára az önismeret, önreflexió, önkifejezés fejlesztése, folyamatosan képzi és fejleszti önmagát.
Nyitott az új szakmai ismeretek és gyakorlatok elsajátítására és azok integrálására eszköztárába.
d) autonómiája és felelőssége
Munkáját minden körülmények között felelősen, a mentálhigiénés családkonzulensi munka értékei és alapelvei mentén, elméleti és gyakorlati megalapozottsággal végzi és képviseli.
Felelősséggel segíti elő a rá bízott kliensek, valamint önmaga és munkatársai lelki egészségének megtartását, fenntartását, szakmai munkájának segítésére nyitott, szükség esetén szupervíziót kér.
A szakmai - etikai elveket és kompetenciahatárokat megtartja.
Szakmáját mindenkor felelősen képviseli. 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

mentálhigiénés családkonzulens BMLB-XMCSK mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt