Tantárgy adatlapja
A speciális kollégiumok célja, hogy bevezetést nyújtson a szociálpszichológiai ismeretek gyakorlati alkalmazásába. A szociálpszichológia területéhez kapcsolódóan, a törzstárgyak során részletesen nem tárgyalt témakörökben elméleti és gyakorlati tudást nyújt az érdeklődő hallgatók számára a:
A munkahelyi viselkedés pszichológiája
Előítéletek
Művészetpszichológia
területén.
A munkahelyi viselkedés pszichológiája
A kurzus során a hallgatók a munka világában tapasztalható jelenségek pszichológiai aspektusaival, a dolgozó ember lélektanával ismerkedhetnek meg. A munka-motiváció, a munkával való elégedettség, valamint az önkéntes szervezeti hozzájárulás (OCB) tényezőin túl, többek között kitérünk a munkamánia és a kiégés jelenségeire, illetve olyan, a szervezeti hatékonyságot veszélyeztető munkahelyi viselkedések (CWB) tárgyalására is, mint a munkahelyi csalás, lopás, késés és hiányzás.
Előítéletek
A kurzus az előítéletek témakörében elmleteit, megjelenési formáit, gyakorlati vonatkozásait tárgyalja. Először a sztereotípia, előítélet és diszkrimináció fogalmait és az előítéletek lehetséges okait tekintjük át. Az áttekintést ezek után az előítéletek különböző típusaival folytatjuk, kitérünk a régi és modern előítéletekre, különösen a rasszizmus és a szexizmus vonatkozásában. A korzus foglalkozik továbbá az előítéletek társadalmi-türténelmi kontextusának és az előítéletek követelményeinek tárgyalásával, ezen belül külön kitérünk az antiszeminizmus témakörére.
Művészetpszichológia
A műv
észetpszichológia speciális kollégium egy gyakorlat-orientált kurzus, mely során a résztvevők betekintést nyerhetnek az alkotáslélektan, a befogadáslélektan, a pszichológiai műértelmezés és a művészetpszichológia alkalmazott területeibe: a modern pszichobiográfiába, a művészetterápiás diszciplinákba.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
A munkahelyi viselkedés pszichológiája:
Daniel H. Pink (2010) Motiváció 3.0. Ösztönzés másképp. HVG Kiadó. ISBN 978-963-304-020-1
Furnham, A., & Taylor, J. (2011). Bad apples: Identify, prevent & manage negative behavior at work. Springer. pp. 12-94. ISBN 978-0-230-30384-3
Előítéletek:
Brown, R. (1995). Prejudice: Its Social Psychology. Oxford: Blackwell
Művészetpszichológia:
Antalfai, M. (2016). Alkotás és kibontakozás. Oriold és társai, Budapest ISBN 9786155443503
Kőváry, Z. (2014). Pszichobiográfia – történet elmélet, módszertan és alkalmazás. Oriold és társai, Budapest. ISBN 9789155443107
Halász, L. (2002). A freudi művészetpszichológia – Freud az író. Gondolat Kiadói Kör, Budapest. ISBN 9789639500167
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Megfelelő ismeretekkel rendelkezik a pszichológia fő jellemző kutatási kérdéseinek elemző és értelmezési területein.
Tisztában van azzal, hogy a viselkedéselemző képességgel milyen munkavállalási lehetőségei vannak, és e munkakörökre milyen előírások és szabályok érvényesek.
b) képességei
Képes az emberi viselkedés differenciált észlelésére és a helyzetek hatékony felismerésére.
Képes értelmezni, hogy melyek azok a feladatok, amelyeket szakmai kompetenciájával lefed, és ezt a hatáskört nem lépi át.
c) attitűdje
Érzékenységet és érdeklődést mutat a pszichológiai jelenségek és problémák meglá
;tására.
Rendelkezik ismeretei alkalmazása során empátiával, toleranciával, rugalmassággal, kreativitással.
d) autonómiája és felelőssége
Rendelkezik a másokkal való szakmai és szakmaközi együttműködés képességével.
Rendelkezik a szakmai önképzés képességével, valamint a folyamatos személyiségfejlődés és fejlesztés igényével.