Tantárgy adatlapja
A gyakorlat során a hallgató megbeszéli konzulensével a szakdolgozathoz illeszkedő anyaggyűjtés metodikáját, a munka írása során felmerülő problémákat, rendszeresen beszámol előrehaladásáról, az elvégzett munkáról. A konzulens tanácsokkal segíti a szakdolgozó munkáját a felhasználandó források, a szakirodalom, a dolgozat megszerkesztésének kérdéseiben. A a dolgozat témavezetője és az intézetvezető hagyja jóvá a szakon készülő szakdolgozati témaválasztást.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Umberto ECO, Hogyan írjunk szakdolgozatot?, ford. Klukon Beatrix, Bp., Kairosz, 1996.
ISBN 9639137537 (Az anyaggyűjtéssel, illetve az idézéssel és jegyzetekkel kapcsolatos részek: 65-132, 187-212)
Bíbor Máté, Hegyi Ádám, A magyar irodalom filológiája, Bp., 2005.
Az ItK címleírási és jegyzetelési alapelvei, összeállította Kecskeméti Gábor = Bevezetés a régi magyarországi irodalom filológiájába, szerk. Hargittay Emil, Bp., Universitas, 2003. 9-15. (ISBN 9639104809)
Gary Saul Morson, The Words Of Others. From Quotations to Culture, New Haven and London, Yale University Press, 211, ISBN 97803001677474
A szakdolgozat témavezetője által meghatározott művek. Ajánlott olvasmányok: A szakdolgozat témavezetője által meghatározott művek
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Európai és kulturális kontextusukra való kitekintéssel ismeri a magyar nyelv és irodalom kommunikációs formáinak, szövegtípusainak, történeti folyamatainak és jelentős korszakainak fő saj&aa
cute;tosságait.
Ismeri a nyelvtudomány és az irodalomtudomány jellemző írásbeli és szóbeli, tudományos és közéleti, népszerűsítő műfajait és azok szabályrendszerét.
Tájékozott a magyar nyelvű szövegek és kulturális jelenségek nyelvi és irodalmi értelmezésének ismert eljárásai és módszerei, valamint ezek szakmailag elfogadott kontextusai és értékelései terén.
Tisztában van a nyelvtudomány és az irodalomtudomány jellemző kutatási kérdéseivel, elemzési és értelmezési módszereivel, egyes részterületeinek alapvető szakkifejezéseivel.
Megismeri a választott szakdolgozati témához szükséges legfontosabb forrásokat és irodalmat valamint a címleírási, jegyzetelési módszereket.
b) képességei
Képes értelmezni a magyar nyelv és irodalom jelenségeinek nyelvi, illetve irodalmi sajátosságait, valamint a magyar nyelvi és irodalmi hagyományon belüli összefüggéseit, történeti beágyazottságát.
A nyelvtudomány és az irodalomtudomány jellemző kérdéseiről több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban képes írni és beszélni.
Képes a magyar nyelv és irodalom műfajilag sokszínű szövegeit és az ezekhez kapcsolódó kulturális jelenségeket a nyelvtudomány, illetve az irodalomtudomány szempontjából értelmezni.
A szakterületén fölmerülő problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségét mérlegelve képes kiválasztani és alkalmazni a megfelelő nyelvtudományi vagy irodalomtudomány módszereket.
A hallgató tudja alkalmazni a források és szakirodalom szakdolgozata szempontjából legfontosabb részeinek kiválasztását, idézetek megválasztását, szakirodalmi részek tömörítését, tudja alkalmazni a jegyzetelési, címleírási szabványt.
c) attitűdje
Érti és elfogadja, hogy a nyelvi és irodalmi jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
Tudatosan képviseli a megismert szaknyelvi és kommunikációs normákat, szakmájának gondolkodásmódját hitelesen közvetíti.
A nyelvtudomány és az irodalomtudo
mány választott területein képes és törekszik az önképzésre.
d) autonómiája és felelőssége
Kialakít olyan, történetileg és világnézetileg koherens egyéni álláspontot, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.
Felelősséget vállal szövegeiért, tudatában van azok nyelvtudományi, illetve irodalomtudományi kontextusukból következő lehetséges szakmai értékeléseinek és etikai következményeinek.
Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel a nyelvtudomány és az irodalomtudomány területén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.