Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szakmai gyakorlat
Tárgy kódja: BMNPS70100M
Óraszám: N: 0/6/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 5
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Géczy Anna
Tárgyleírás:

 

A kurzus célja, hogy a hallgató az előző félévben megszerzett gyakorlati készségeit és elméleti tudását a szakirányának megfelelő intézményben gyakorolja.

Kompetenciák: A hallgatók megtanulják integrálni elméleti és gyakorlati ismereteiket, és gyakorlatot szereznek az etikai problémák megismerésében és kezelésében. A szakmai gyakorlat jellege a specializáció profiljától függ, ezért az egyes specializációkon differenciált.

Interperszonális és interkulturális specializáción:

A szakmai gyakorlat során a hallgatók megismerkednek a mentális problémák kezelésének valláspszichológiai megközelítésével. Tapasztalatot szereznek a vallásosság szerepével a mentális egészség megőrzésében és a maladaptív viselkedés kezelésében.

A klinikai és egészségpszichológiai specializáción:

Megismerkednek a klinikai pszichológiai ellátó intézmény működésével, és eszközeivel. Részt vesznek az ellátó intézmény munkájában, a diagnosztikus és a terápiás munkában (visitek, esetmegbeszélések, csoport- és szocioterápiák). Pszichodiagnosztikai vizsgálatot végeznek szupervízió mellett, gyakorolják a betegekkel való kommunkációt és a pszichodiagnosztikai vélemény írását.

A fejlődés és klinikai gyermekpszichológiai specializáción:

A hallgatók tapasztalatot szereznek a a klinikai gyermekellátó helyen folyó munkában, megismerkednek a pszichiátriai/pszichoterápiás intézményben folyó napi munkával, annak profiljával és az ellátás módjával. Aktívan részt vesznek az intézmény tevékenységéban (esetmegbezsélséek, pszichodiagnosztika, intézménylátogatások). Diagnosztikai munkát v&eac

ute;geznek szupervízió mellett, és tapasztalatot szereznek a pszichológus tevékenységköréről az intézményben. Gyakorolják a véleményírást, a kliensekkel való kommunikációt és az etikai problémák megoldását.

A társadalom és szervezetpszichológiai specializáción:

A szakmai gyakorlat célja, hogy a hallgatók elméleti és módszertani ismereteket szerezzenek a szervezeti diagnosztika, a szervezeti fejlődés és a szervezeti konzultáció területén. A hallgatók technikai tapasztalataikat a tréner, illetve az oktató irányítása mellett gyűjtik. A gyakorlat a hallgatók viselkedéses, érzelmi és kognitív készségeit fejleszti. A visszajelzést a trénerek, a csoporttagok és a videófeedback biztosítja. A gyakorlat további célja a kommunikációs, kooperációs, önismereti és reflektív készségek, valamint a problémaelemzés és az eettanulmány készítésének a fejlesztése.

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Interperszonális és interkulturális pszichológiai specializáción:

Boscolo, Cecchin, Hoffman, Penn: A milánói módszer. ANIMULA Családterápiás sorozat 12.

Minuchin: Családok és családterápia. ANIMULA Családterápiás sorozat 15.

Böszörményi Nagy Iván – Barbara R. Krasner: Kapcsolatok kiegyensúlyozásának dialógusa. Coincidencia, 2001.

Klinikai és egészségpszichológiai specializáción:

Mindaz a szakirodalom, amely a 4 félév során megtárgyalásra került és az adott intézmény működése szempontjából relevanciával bír.

Fejlődés- és klinikai gyermekpszichológiai specializáción:

Freud, A. Normalitás és patológia a gyermekkorban. Animula, Budapest, 1965/1993. 7-18. ISBN 9789639751224

Varga K. Pszichológus etika. Medicina, Budapest, 2008.  ISBN 978 963 226 179 9

Társadalom és szervezetpszichológiai specializáción:

Munka- és szervezetpszichológia szakmai protokollja (Szerk: Antalovits, M.; Dienes E.; Kovács, Z.; Perczel, T.)

Int

ernetes elérhetőség:

https://www.pszichoerdek.hu/Protokollok/Munkap/01.pdf

Bokor A., Csillag S., Szilas R., Bácsi K., Szőts-Kováts K. (2007): Emberi Erőforrás Menedzsment, Aula, Budapest. ISBN 9789639698260

Ajánlott irodalom:

Interperszonális és interkulturális pszichológiai specializáción:

Családterápiás Olvasókönyv I. szerk.: Bíró Sándor – Komlósi Piroska, Animula, 1989.

Campbell-Draper-Huffington: Helyesebben a milánói módszer elméletéről és gyakorlatáról. Animula.

Draper-Gower-Huffington: Családterápiás Oktatókönyv. Animula, 2000.

Fejlődés- és klinikai gyermekpszichológiai specializáción:

Fraiberg, S., F., Varázsos évek – Hogyan értsük meg és miként kezeljük a korai gyermekkor problémáit? Park Könyvkiadó, 1990. ISBN 963 7977 10 X

Társadalom és szervezetpszichológiai specializáción:

Mészáros Aranka szerk.: A munkahelyi szociálpszichológia jelenségvilága I., Z -Press Kiadó Kft., 2006. ISBN 9789639493339

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri és érti a tudományos kutatás, szakmai önképzés és a hatékony kommunikáció módszereit.

Ismeri azokat a kvantitatív és kvalitatív eljárásokat, amelyek alkalmasak a különböző pszichológiai és kulturális jelenségek vizsgálatára és értelmezésére.

b) képességei

Képes a pszichológiai jelenségek vizsgálatához szükséges és releváns kérdések megfogalmazására, adatok felvételére és feldolgozására a pszichológia tudományos módszereivel.

Képes véleményét önállóan megfogalmazni a szakmai-tudományos elvárásoknak megfelelően (akár idegen nyelven is) és szakmai fórumokon megvédeni.

c) attitűdje

Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak meg

felelően nyilvánuljon meg.

Szem előtt tartja választott területének szakmai és társadalmi összefüggéseit.

d) autonómiája és felelőssége

Felelősen képviseli azokat a módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.

Képviseli saját tudományos felismeréseit, eredményeit.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

pszichológia BMNB-XPS mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt