Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy a hallgató az előző félévben megszerzett gyakorlati készségeit és elméleti tudását a szakirányának megfelelő intézményben gyakorolja.
Kompetenciák: A hallgatók megtanulják integrálni elméleti és gyakorlati ismereteiket, és gyakorlatot szereznek az etikai problémák megismerésében és kezelésében. A szakmai gyakorlat jellege a specializáció profiljától függ, ezért az egyes specializációkon differenciált.
Interperszonális és interkulturális specializáción:
A szakmai gyakorlat során a hallgatók megismerkednek a mentális problémák kezelésének valláspszichológiai megközelítésével. Tapasztalatot szereznek a vallásosság szerepével a mentális egészség megőrzésében és a maladaptív viselkedés kezelésében.
A klinikai és egészségpszichológiai specializáción:
Megismerkednek a klinikai pszichológiai ellátó intézmény működésével, és eszközeivel. Részt vesznek az ellátó intézmény munkájában, a diagnosztikus és a terápiás munkában (visitek, esetmegbeszélések, csoport- és szocioterápiák). Pszichodiagnosztikai vizsgálatot végeznek szupervízió mellett, gyakorolják a betegekkel való kommunkációt és a pszichodiagnosztikai vélemény írását.
A fejlődés és klinikai gyermekpszichológiai specializáción:
A hallgatók tapasztalatot szereznek a a klinikai gyermekellátó helyen folyó munkában, megismerkednek a pszichiátriai/pszichoterápiás intézményben folyó napi munkával, annak profiljával és az ellátás módjával. Aktívan részt vesznek az intézmény tevékenységéban (esetmegbezsélséek, pszichodiagnosztika, intézménylátogatások). Diagnosztikai munkát v&eac
ute;geznek szupervízió mellett, és tapasztalatot szereznek a pszichológus tevékenységköréről az intézményben. Gyakorolják a véleményírást, a kliensekkel való kommunikációt és az etikai problémák megoldását.
A társadalom és szervezetpszichológiai specializáción:
A szakmai gyakorlat célja, hogy a hallgatók elméleti és módszertani ismereteket szerezzenek a szervezeti diagnosztika, a szervezeti fejlődés és a szervezeti konzultáció területén. A hallgatók technikai tapasztalataikat a tréner, illetve az oktató irányítása mellett gyűjtik. A gyakorlat a hallgatók viselkedéses, érzelmi és kognitív készségeit fejleszti. A visszajelzést a trénerek, a csoporttagok és a videófeedback biztosítja. A gyakorlat további célja a kommunikációs, kooperációs, önismereti és reflektív készségek, valamint a problémaelemzés és az eettanulmány készítésének a fejlesztése.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Interperszonális és interkulturális pszichológiai specializáción:
Boscolo, Cecchin, Hoffman, Penn: A milánói módszer. ANIMULA Családterápiás sorozat 12.
Minuchin: Családok és családterápia. ANIMULA Családterápiás sorozat 15.
Böszörményi Nagy Iván – Barbara R. Krasner: Kapcsolatok kiegyensúlyozásának dialógusa. Coincidencia, 2001.
Klinikai és egészségpszichológiai specializáción:
Mindaz a szakirodalom, amely a 4 félév során megtárgyalásra került és az adott intézmény működése szempontjából relevanciával bír.
Fejlődés- és klinikai gyermekpszichológiai specializáción:
Freud, A. Normalitás és patológia a gyermekkorban. Animula, Budapest, 1965/1993. 7-18. ISBN 9789639751224
Varga K. Pszichológus etika. Medicina, Budapest, 2008. ISBN 978 963 226 179 9
Társadalom és szervezetpszichológiai specializáción:
Munka- és szervezetpszichológia szakmai protokollja (Szerk: Antalovits, M.; Dienes E.; Kovács, Z.; Perczel, T.)
Int
ernetes elérhetőség:
https://www.pszichoerdek.hu/Protokollok/Munkap/01.pdf
Bokor A., Csillag S., Szilas R., Bácsi K., Szőts-Kováts K. (2007): Emberi Erőforrás Menedzsment, Aula, Budapest. ISBN 9789639698260
Ajánlott irodalom:
Interperszonális és interkulturális pszichológiai specializáción:
Családterápiás Olvasókönyv I. szerk.: Bíró Sándor – Komlósi Piroska, Animula, 1989.
Campbell-Draper-Huffington: Helyesebben a milánói módszer elméletéről és gyakorlatáról. Animula.
Draper-Gower-Huffington: Családterápiás Oktatókönyv. Animula, 2000.
Fejlődés- és klinikai gyermekpszichológiai specializáción:
Fraiberg, S., F., Varázsos évek – Hogyan értsük meg és miként kezeljük a korai gyermekkor problémáit? Park Könyvkiadó, 1990. ISBN 963 7977 10 X
Társadalom és szervezetpszichológiai specializáción:
Mészáros Aranka szerk.: A munkahelyi szociálpszichológia jelenségvilága I., Z -Press Kiadó Kft., 2006. ISBN 9789639493339
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri és érti a tudományos kutatás, szakmai önképzés és a hatékony kommunikáció módszereit.
Ismeri azokat a kvantitatív és kvalitatív eljárásokat, amelyek alkalmasak a különböző pszichológiai és kulturális jelenségek vizsgálatára és értelmezésére.
b) képességei
Képes a pszichológiai jelenségek vizsgálatához szükséges és releváns kérdések megfogalmazására, adatok felvételére és feldolgozására a pszichológia tudományos módszereivel.
Képes véleményét önállóan megfogalmazni a szakmai-tudományos elvárásoknak megfelelően (akár idegen nyelven is) és szakmai fórumokon megvédeni.
c) attitűdje
Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak meg
felelően nyilvánuljon meg.
Szem előtt tartja választott területének szakmai és társadalmi összefüggéseit.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősen képviseli azokat a módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.
Képviseli saját tudományos felismeréseit, eredményeit.