Tantárgy adatlapja
Dráma-, színjáték és színházismeret tanítása a köznevelésben: A tantárgy általános célja, hogy megismertesse a hallgatókat a hazai drámaoktatás rendszerével és az ehhez kapcsolódó tartalmi szabályzókkal (tantervek, követelmények). Cél az is, hogy felkészítse a hallgatókat a dráma és színjáték oktatásának köznevelési rendszerben betöltött szerepének, változásainak és problémáinak elemzésére is. A kurzus során az is elvárt, hogy tudatosodjon bennük a dráma, mint tantárgy, és mint általánosan alkalmazható pedagógiai módszer közötti különbség, továbbá felkészüljenek a színházismeret oktatásával kapcsolatos elméleti és gyakorlati feladatokra is. 1. A hazai tartalmi szabályozás jellemzői 2. A Nat közműveltségei tartalma és fejlesztési tevékenységei. 3. A Nemzeti alaptanterv/kerettanterv/művészetek/dráma – alsó tagozat. 4. A Nemzeti alaptanterv/kerettanterv/művészetek/dráma – felső tagozat. 5. A Nemzeti alaptanterv/kerettanterv/művészetek/dráma– középiskola. 6. A dráma érettségi követelményei – közép szint. 7. A dráma érettségi követelményei – emelt szint. 8. A színjáték tanszak (előképző, alapfok) követelményei 9. A színjáték tanszak (továbbképzés szakasz) követelményei 10. A színjáték tanszak záróvizsga követelményei 11. A drámapedagógia, mint módszer, és mint önálló tárgy 12. A színházpedagógia és a színházismeret kérdései 13. A színházismeret tanítása a gyakorlatban |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: 110/2012. (VI. 4.) Korm. Rendelet A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról. Művészetek műveltségterület, Dráma és tánc. 51/2012. (XII. 21.) számú EMMI Rendelet A kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről. Dráma és tánc tantervei. 19/2016. (VIII. 23.) EMMI rendelet az érettségi vizsga részletes követelményeiről szóló 40/2002. (V. 24.) OM rendelet módosításáról. Dráma és tánc. 3/2011. (I. 26.) NEFMI rendelet Az alapfokú művészetoktatás követelményei és tantervi programjának bevezetéséről és kiadásáról szóló 27/1998. (VI. 10.) MKM rendelet módosításáról Ajánlott szakirodalom: 1. Eck Júlia: A dráma helye a közoktatásban és a tanárképzésben. In: Illés Klára, Eck Júlia, Kaposi József, Trencsényi László (szerk.): Dráma – Pedagógia – Színház – Nevelés. OFI, Budapest, 2016. ISBN 978 963 436 083 4 2. Keresztúri József: Előzmények és mai tendenciák – drámapedagógia a közoktatás rendszerében. In: Illés Klára, Eck Júlia, Kaposi József, Trencsényi László (szerk.): Dráma – Pedagógia – Színház – Nevelés. OFI, Budapest, 2016. ISBN 978 963 436 083 4 3. Fort Krisztina, Kaposi József, Nyári Arnold, Perényi Balázs, Uray Péter: Dráma és tánc 5¬-6. osztály számára, Budapest, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, 2015. ISBN: 978-963-328-138-3. 4. Előd Nóra Tőlem nektek Syllabux 2020 ISBN 978-615-5578-76-2 5. Jelenits István Küldetésben Új Ember 2000. ISBN 963 7688 50 1 Művészeti nevelés és emberi kommunikáció 44-49. old. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása A tanulók ismerjék meg a drámaoktatás helyét, szerepét, jellegzetességeit a hazai köznevelési rendszerben. Legyenek képesek az elméleti és gyakorlati tapasztalatok integrálására és alkalmazására b) képessége Rendelkezzenek a drámatanításhoz kapcsolódó pedagógus-kompetenciákkal, és ezeket legyenek képesek alkotó módon a gyakorlatban alkalmazni. |