Tantárgy adatlapja
A kurzus célja A kurzus megalapozza azokat a megközelítéseket, amelyek a IV. ipari forradalom technológiai változásaira épülnek. Középpontba helyezi a mindenkit körülvevő, korszerű digitális és okos technológiák hátterét, lehetőségeit és korlátait. Bemutatja a közös tartalomszerkesztésre és megosztásra épülő web.2 technológia alapjait és kapcsolódási pontjait a korszerű történelemtanításhoz. Adatbázisok, forrásgyűjtemények, szoftverek, platformok és virtuális tanulási terek általános jellemzőit és történelemtanításban alkalmazható sajátosságait járja körbe példa és feladatközpontú szemlélettel. Csoportmunkában együttműködve ad alkalmat a hallgatók számára az egyes tanulási környezetek elemzésére, összehasonlítására, értékelésére és alkalmazására. A tárgy lehetőséget nyújt a megismert digitális lehetőségek gyakorlati alkalmazására mikrotanítás formájában. A hallgatók individuális formában, illetve társaikkal együttműködve fejlesztenek digitális feladatokat, hosszabb modulokat, megtapasztalva a digitális pedagógia sajátosságait. A hallgatók a modul alapú fejlesztéstől a pedagógiai tervezés magasabb lépcsőit követve teljes tanórát átölelő tervet készítenek, munkájukat tematikus digitális forrás- és feladatgyűjtemény formájában összegzik a szemeszter végén. A tárgy tematikája ? Digitális pedagógia, e-learning, blended learning és digitális távoktatás ? Történelemtanításhoz kapcsolódó adatbázisok, digitális forrágygyűjtemények, tematikus weboldalak ? Történelemtanításhoz kapcsolódó szoftverek, platformok, virtuális tanulási környezetek ? Csoportos tananyagfejlesztés ? Egyéni Mikrotanítás |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
? Department for Education (2021) DfE Digital and Technology https://dfedigital.blog.gov.uk ? Kaposi József: Közelítések a történelemtanítás elméletéhez és gyakorlatához. Oktatási segédlet. Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Budapest, 2020. [http://kaposijozsef.hu/wp-content/uploads/2020/07/Kozelitesek_kotet_nyomdai_javitott.pdf] ISBN: 978-615-5224 ? Komenczi Bertalan (2014). Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai: Elméleti megközelítések és modellek. In: Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Budapest, MTA PTB. pp. 127-143. http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/3631/1/komenczi-bertalan-elektronikus-tanulasi-kornyezetek-sajatossagai%282%29.pdf ? Magyarország Kormánya (2016) Digitális Oktatási Stratégiája https://digitalisjoletprogram.hu/hu/tartalom/dos-magyarorszag-digitalis-oktatasi-strategiaja ? Nemzeti Köznevelési Portál: Történelem tankönyvei https://www.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9_nat2020/ ? Olle´ Ja´nos (2012) Virtua´lis ko¨rnyezet, virtua´lis oktata´s. ELTE Eo¨tvo¨s Kiado´, Budapest. http://www.eltereader.hu/media/2013/11/Oll%C3%A9_1_kotet_READER.pdf ajánlott • Ajlan S. Al-Ajlan: A Comparative Study Between E-Learning Features, Methodologies, Tools and New Developments for E-Learning, Dr. Elvis Pontes (Ed.), 2012 ISBN: 978953-51-0029-4, InTech, http://www.intechopen.com/books/methodologies-tools-andnew-developments-for-e-learning/a-comparative- study-between-e-learning-features • Alves P. Luísa M. Morais C. The Influence of Virtual Learning Environments in Students’ Performance, 2017 https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1134444.pdf • European Commission: A Framework for Blended Learning. Luxembourg, Publications Office of the European Union. 4. 2021. https://www.schooleducationgateway.eu/downloads/files/news/framework_for_blende d_learning.pdf(2022.10.10.) • Forgó Sándor: Blended learning, tudásszervezés, hálózatalapú tudásmegosztás, 2015, http://okt.ektf.hu/data/szlahorek/file/kezek/06_blended_04_11/index.html (2022.10.10.) Kaposi, József; Szőke-Milinte, Enikő: Kutatás közben - A digitális oktatásra való átállás tapasztalatai a katolikus iskolákban. Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Budapest 2021. https://btk.ppke.hu/uploads/articles/1734918/file/Binder1(1).pdf
style="font-size:11pt;">• |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása ? Megismeri a digitális pedagógia legfontosabb megközelítéseit és kulcsfogalmait (e-learning, online learning, massive open online course, távoktatás, blended learning, web 2.0, szinkron és aszinkron tanulási formák, digitális tankönyv, integratív szoftver, virtuális tanulási környezet) ? Részletes képet kap a történel emtanításban alkalmazható tanulási környezetekről, digitális adatbáziskoról és forrásgyűjteményekről. b) képességei ? Alkalmassá válik a megismert tanulási környezetek elemzésére, összehasonlítására és értékelésére ? Képessé válik adott tematika adaptálására a megismert tanulási környezetekben. ? Önállóan és kreatívan tervez nagyobb tematikus egységeket integrált digitális tartalmakkal. ? Hatékonyan és magabiztosan alkalmazza gyakorlatban a megismert eljárásokat, módszereket és stratégiákat. |