Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szakmódszertan 3. - A történelemtanítás szakdidaktikája
Tárgy kódja: BONTP36300
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kaposi József István
Tárgyleírás:

A kurzus célja, a hallgatók feldolgozzák és értelmezzék a nemzetközi és hazai történelemtanítási szakirodalom jelentős írásait. Megismerjék az elmúlt évtized hazai történelemoktatását meghatározó tartalmi szabályozókat, módszereket és taneszközöket valamint a történelemtanárképzést befolyásoló dokumentumokat.

A tárgy tematikája

    A történelemoktatásával foglalkozó korszerű nemzetközi és hazai szakirodalom.

    Az állampolgári nevelés általános és gyakorlati kérdései.

    A hazai történelem tantervek, vizsgakövetelmények és gyakorlati alkalmazásuk.

    A tankönyvelemzés tudományos szempontjai és a történelemtanítás taneszközei.

    Az új pedagógiai paradigmára támaszkodó történelemtanári kompetenciák.

A 2–5

yle="font-family:'PT Sans';font-size:11pt;"> legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

?    F. Dárdai Ágnes ; Kaposi, József (2021): A történelemtanítás elmúlt harminc éve (1990-2020). Helyzetkép és perspektíva MAGYAR PEDAGÓGIA (2021) 121. évfolyam DOI: 10.17670/MPed.2021

?    Kojanitz, László (2021):  A történelmi gondolkodás fejlesztésének irányzatai. In: A történelmi gondolkodás fejlesztése : Válogatott tanulmányok. Belvedere könyvek . Belvedere Meridionale, Szeged. ISBN 978-615-6060-41-9 (print) ISBN978-615-6060-42-6 (online PDF) http://real-eod.mtak.hu/9843/

?    Gyáni, Gábor (2016): Esemény és narratíva: a múlt és a jelen mint nézőpont. In: A történelem, mint emlék(mű). Pesti Kalligram, Budapest. http://real.mtak.hu/46030/1/Gyani_A_tortenelem_mint_emlekmu_u.pdf  ISBN 978-615-5603-45-7

?    Gyarmati György (2010): Történetís, történelemtanís és „nemzettudat-kílat” a mediatizált múltképek kavalkádjában. In: rténelemtanís, 1. évf. (2010) 2. sz. [http://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2010/05/gyarmati-gyorgy-tortenetiras-tortenelemtanitas-es-%E2%80%9Enemzettudat-kinalat%E2%80%9D-a-mediatizalt-multkepek-kavalkadjaban/

?    Kaposi József (2020): Közelítések a történelemtanítás elméletéhez és gyakorlatához.  Oktatási segédlet. Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Budapest, 2020. [http://kaposijozsef.hu/wp-content/uploads/2020/07/Kozelitesek_kotet_nyomdai_javitott.pdf]  ISBN: 978-615-5224-90-4

?    Kratochvíl Viliam (2014): A történelemtanári kulcskompetenciák kialakításáról – avagy a fa metaforája. In: F. Dárdai Ágnes: Pedagógia- Oktatás – Könyvtár.

http://lib.pte.hu/sites/docs/polc/documents/Csoka-Schmelczer-Szeberenyi-Pedagogia-oktatas-konyvtar-Pecs-PTEEKTK-2014/pdf/Csoka-Schmelczer-Szeberenyi-Pedagogia-oktatas-konyvtar-Pecs-PTEEKTK-2014-203-214.pdf  ISBN 978-963-642-648-4

?    Pataki Ferenc (2010): Kollektív emlékezet és emlékezetpolitika. Magyar Tudomány. 2010/7.  http://epa.oszk.hu/00600/00691/00079/pdf/mtud_2010_07_778-798.pdf

Ajánlott irodalom:

?    Assman, Jan (2018): A kultura´lis emle´kezet. I´ra´s, emle´keze´s e´s politikai identita´s a korai magaskultu´ra´kban. Budapest: Atlantisz kiado´  ISBN: 9789639777309

?    Strandling, Robert (2001) Teaching 20th-century European history. Council of Europe Publishing. – ISBN 978-92-871-4466 http://books.google.com/books?id=9PbhL1J2QJwC&pg=PA14&lpg=PA14&dq=Strandling+2001+Strandling,+Robert+(2001)+Teaching+20th-century+European+history.+Council+of+Europe+Publishing.&source=bl&ots=YrAfi0FLQs&sig=Bz8-7NCivvcSrc1hqod_Pu3LR4A&hl=hu&ei=ZHGmSuGCBIPymQO73NGVAw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3#v=onepage&q=&f=false

?    Gyertyánfy András (2020): Folytonos kanonizáció – A tartalom kiválasztásának szempontjai és szakaszai a német történelemdidaktikában. Új Pedagógiai Szemle 70. évfolyam (2020), 7-8. szám. ISSN 1215-1807 (Nyomtatott) ISSN1788-2400

?    Gloviczki, Zoltán: Ferenc pápa és a XXI. század katolikus pedagógiája In: Fehér, Ágota; Mészáros, László (szerk.) "...megtisztítja azt, hogy több gyümölcsöt hozzon" (Jn 15,2) VIII. Keresztény Neveléstudományi Konferencia Vác, Magyarország : Apor Vilmos Katolikus Főiskola (2022) 252 p. pp. 121-134. , 14 p.

?    Jakab György (2006): A történelemtanár dilemmái. Műveltség és/vagy szakértelem és/vagy kompetencia. In: Új Pedagógiai Szemle, 56. évf. (2006) 10. sz. 3–21. O. [http://epa.oszk.hu/00000/00035/00107/] ISSN 1215-1807 (Nyomtatott) ISSN 1788-2400

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

pl.:

a)    tudása

-A korszerű történelemoktatára vonatkozó nemzetközi és hazai szakirodalom szemléletének, elveinek és fogalomkészletének ismerete.

-

pan style="font-family:'PT Sans';font-size:11pt;">Az aktív állampolgárságra és demokráciára nevelés értelmezései kereteinek és gyakorlati lehetőségeinek ismerete.

- A hazai történelemtanítást meghatározó különböző típusú dokumentumok (pl. tantervek, tankönyvek) implementációs problémáinak ismerete.

- Az értelmező tanuláson, tanulói aktivitáson, együttműködésen és kreativitáson alapuló módszertani repertoár ismerete.

b)    képességei

- Képes az állampolgári neveléssel és történelemtanítással foglalkozó szakirodalom értelmezésére, az abban megismertek adaptálására.

- Képes a hazai történelemoktatásra vonatkozó tartalmi szabályozók, taneszközök szemléletmódjának azonosítására elemzésére, gyakorlati alkalmazásuk problématérképének elkészítésére.

-  Képes a történelemtanári kompetenciák összetevőinek felismerésre és néhány elemének gyakorlati alkalmazására.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
szechenyi-img-alt