Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, a hallgatók feldolgozzák és értelmezzék a nemzetközi és hazai történelemtanítási szakirodalom jelentős írásait. Megismerjék az elmúlt évtized hazai történelemoktatását meghatározó tartalmi szabályozókat, módszereket és taneszközöket valamint a történelemtanárképzést befolyásoló dokumentumokat. A tárgy tematikája • A történelemoktatásával foglalkozó korszerű nemzetközi és hazai szakirodalom. • Az állampolgári nevelés általános és gyakorlati kérdései. • A hazai történelem tantervek, vizsgakövetelmények és gyakorlati alkalmazásuk. • A tankönyvelemzés tudományos szempontjai és a történelemtanítás taneszközei. • Az új pedagógiai paradigmára támaszkodó történelemtanári kompetenciák. |
A 2–5
yle="font-family:'PT Sans';font-size:11pt;"> legfontosabb |
Kötelező irodalom: ? F. Dárdai Ágnes ; Kaposi, József (2021): A történelemtanítás elmúlt harminc éve (1990-2020). Helyzetkép és perspektíva MAGYAR PEDAGÓGIA (2021) 121. évfolyam DOI: 10.17670/MPed.2021 ? Kojanitz, László (2021): A történelmi gondolkodás fejlesztésének irányzatai. In: A történelmi gondolkodás fejlesztése : Válogatott tanulmányok. Belvedere könyvek . Belvedere Meridionale, Szeged. ISBN 978-615-6060-41-9 (print) ISBN978-615-6060-42-6 (online PDF) http://real-eod.mtak.hu/9843/ ? Gyáni, Gábor (2016): Esemény és narratíva: a múlt és a jelen mint nézőpont. In: A történelem, mint emlék(mű). Pesti Kalligram, Budapest. http://real.mtak.hu/46030/1/Gyani_A_tortenelem_mint_emlekmu_u.pdf ISBN 978-615-5603-45-7 ? Gyarmati György (2010): Történetírás, történelemtanítás és „nemzettudat-kínálat” a mediatizált múltképek kavalkádjában. In: Történelemtanítás, 1. évf. (2010) 2. sz. [http://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2010/05/gyarmati-gyorgy-tortenetiras-tortenelemtanitas-es-%E2%80%9Enemzettudat-kinalat%E2%80%9D-a-mediatizalt-multkepek-kavalkadjaban/ ? Kaposi József (2020): Közelítések a történelemtanítás elméletéhez és gyakorlatához. Oktatási segédlet. Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Budapest, 2020. [http://kaposijozsef.hu/wp-content/uploads/2020/07/Kozelitesek_kotet_nyomdai_javitott.pdf] ISBN: 978-615-5224-90-4 ? Kratochvíl Viliam (2014): A történelemtanári kulcskompetenciák kialakításáról – avagy a fa metaforája. In: F. Dárdai Ágnes: Pedagógia- Oktatás – Könyvtár. http://lib.pte.hu/sites/docs/polc/documents/Csoka-Schmelczer-Szeberenyi-Pedagogia-oktatas-konyvtar-Pecs-PTEEKTK-2014/pdf/Csoka-Schmelczer-Szeberenyi-Pedagogia-oktatas-konyvtar-Pecs-PTEEKTK-2014-203-214.pdf ISBN 978-963-642-648-4 ? Pataki Ferenc (2010): Kollektív emlékezet és emlékezetpolitika. Magyar Tudomány. 2010/7. http://epa.oszk.hu/00600/00691/00079/pdf/mtud_2010_07_778-798.pdf Ajánlott irodalom: ? Assman, Jan (2018): A kultura´lis emle´kezet. I´ra´s, emle´keze´s e´s politikai identita´s a korai magaskultu´ra´kban. Budapest: Atlantisz kiado´ ISBN: 9789639777309 ? Strandling, Robert (2001) Teaching 20th-century European history. Council of Europe Publishing. – ISBN 978-92-871-4466 http://books.google.com/books?id=9PbhL1J2QJwC&pg=PA14&lpg=PA14&dq=Strandling+2001+Strandling,+Robert+(2001)+Teaching+20th-century+European+history.+Council+of+Europe+Publishing.&source=bl&ots=YrAfi0FLQs&sig=Bz8-7NCivvcSrc1hqod_Pu3LR4A&hl=hu&ei=ZHGmSuGCBIPymQO73NGVAw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3#v=onepage&q=&f=false ? Gyertyánfy András (2020): Folytonos kanonizáció – A tartalom kiválasztásának szempontjai és szakaszai a német történelemdidaktikában. Új Pedagógiai Szemle 70. évfolyam (2020), 7-8. szám. ISSN 1215-1807 (Nyomtatott) ISSN1788-2400 ? Gloviczki, Zoltán: Ferenc pápa és a XXI. század katolikus pedagógiája In: Fehér, Ágota; Mészáros, László (szerk.) "...megtisztítja azt, hogy több gyümölcsöt hozzon" (Jn 15,2) VIII. Keresztény Neveléstudományi Konferencia Vác, Magyarország : Apor Vilmos Katolikus Főiskola (2022) 252 p. pp. 121-134. , 14 p. ? Jakab György (2006): A történelemtanár dilemmái. Műveltség és/vagy szakértelem és/vagy kompetencia. In: Új Pedagógiai Szemle, 56. évf. (2006) 10. sz. 3–21. O. [http://epa.oszk.hu/00000/00035/00107/] ISSN 1215-1807 (Nyomtatott) ISSN 1788-2400 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása -A korszerű történelemoktatára vonatkozó nemzetközi és hazai szakirodalom szemléletének, elveinek és fogalomkészletének ismerete. - pan style="font-family:'PT Sans';font-size:11pt;">Az aktív állampolgárságra és demokráciára nevelés értelmezései kereteinek és gyakorlati lehetőségeinek ismerete. - A hazai történelemtanítást meghatározó különböző típusú dokumentumok (pl. tantervek, tankönyvek) implementációs problémáinak ismerete. - Az értelmező tanuláson, tanulói aktivitáson, együttműködésen és kreativitáson alapuló módszertani repertoár ismerete. b) képességei - Képes az állampolgári neveléssel és történelemtanítással foglalkozó szakirodalom értelmezésére, az abban megismertek adaptálására. - Képes a hazai történelemoktatásra vonatkozó tartalmi szabályozók, taneszközök szemléletmódjának azonosítására elemzésére, gyakorlati alkalmazásuk problématérképének elkészítésére. - Képes a történelemtanári kompetenciák összetevőinek felismerésre és néhány elemének gyakorlati alkalmazására. |