Tantárgy adatlapja
A szemináriumon a hallgatók az etika tanítás gyakorlati tervezési kérdéseivel ismerkednek meg. Főbb témakörök: Elvárások az etika oktatásával kapcsolatban. (NAT, érettségi). Problémák és paradoxonok az etika oktatás esetében. Műveltségi területek és az etika kapcsolódásai. A tananyag kiválasztás szempontjai. Didaktikai irányelvek, oktatási stratégiák az etika esetében. Az etika tanítás módszereiről. A tanmenet készítés szempontjai. Az óravázlat készítés szempontjai. (az óra fázisai és ezek funkciói, cél és követelményrendszer). |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Az etika tanításával kapcsolatos dokumentumok: Nat, kerettanterv, érettségi stb. az Oktatási Hivatal honlapján www.oktatas.hu Bertók Rózsa, Bécsi Zsófia 2007. Etika elméletek – Etika gyakorlatok. Pécs, ETHOSZ Egyesület. ISBN 9789630634342 Cam, Philip 2012. Teaching Ethics in Schools: A new approach to moral education. Camberwell Victoria, Australian Council for Educational Research Press. ISBN 9781742860633 Falus Iván (szerk.) 2022. A didaktika kézikönyve. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Budapest, Akadémiai Kiadó. ISBN 9789634548423 Kormos József 2021. Az etika tantárgy tanításáról. Budapest, PPKE. ISBN 9789635750429 Nida-Rümelin, Julian-Spiegel, Irina-Tiedemann, Markus (Hg.) 2015. Handbuch Philosophie und Ethik I. Didaktik und Methodik. II. Disziplinen und Themen. Padernbor, Ferdinand Schöningh. ISBN 9783825286170; 9783825286187 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása - ismeri az etika tanításához kapcsolódó dokumentumok at (Nat, kerettanterv, érettségi stb.) - ismeri az etika tanítás irányelveit, stratégiáit és módszereit - ismeri az etika tanítás tankönyveit b) képességei - képes a megfelelő dokumentumok alapján éves tanmenetet készíteni - képes az etika és a más műveltségterületek kapcsolatának a felismerésére és ennek felhasználására |