Tantárgy adatlapja
A kurzus megismerteti a hallgatókat az információs és kommunikációs technológiák (IKT) nyelvórai alkalmazási lehetőségeivel. A tantárgy során a hallgatók megismerik az IKT eszközök, programok és weboldalak nyelvtanításba integrálhatóságának elméleti alapjait, melynek célja az IKT eszközök integrálásáról alkotott esetleges képzetek felszámolása, és a professzionális nyelvoktatási helyzetekben történő helyes alkalmazás megalapozása. Ezen kívül a kurzus megismerteti a hallgatókat kifejezetten olyan weboldalakkal, rendszerekkel, programokkal és applikációkkal, melyek alkalmasak lehetnek a későbbi nyelvoktatói pályán a diákok nyelvtudásnak fejlesztésére. A kurzuson, az elméleti háttér és számos IKT lehetőség megismerése után, sor kerül mikrotanításra is, melynek során a hallgatók megterveznek, majd megvalósítanak egy IKT-inkluzív nyelvórai feladatot. A kurzus során a féléves munkáról a hallgatók portfóliót állítanak össze. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: • Dringó-Horváth, I. (2020). Az oktatásinformatika mint fejlesztendő kulcskompetencia a felsőoktatásban – különös tekintettel a tanárképzésre. Modern Nyelvoktatás, 26(3), 21–37. • Kóris, R., Oswal, S. K., & Palmer, Zs. B. (2020). Internationalizing the communication classroom via technology and curricular strategy: Pedagogical takeaways from a three-way online collaboration project. In P. K. Turner, S. Bardhan, T. Q. Holden, & E. M. ? Land, R., & Bayne, S. (Eds.) (2011). Digital difference: Perspectives on online learning. Springer. ISBN 9789460915802 ? Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x ? Molnár, Gy., Turcsányi-Szabó, M., & Kárpáti, A. (2020). Digitális forradalom az oktatásban: Perspektívák és dilemmák. Magyar Tudomány, 181(1), 56–67. https://doi.org/10.1556/2065.181.2020.1.6 ? Mutua (Eds.), Internationalizing the communication curriculum in an age of globalisation (pp. 235–242). Routledge. ? Ronau, R. N., Rakes, C. R., & Niess, M. L. (Eds.) (2011). Educational technology, teacher knowledge, and classroom impact: A research handbook on frameworks and approaches. IGI Global. ISBN 9781609607500 Ajánlott irodalom: ? Csizér, K., Albert, Á., & Piniel, K. (2021). Néhány összefüggés a tanulói motivációról, autonómiáról, érzelmekről és az online angolórákkal kapcsolatos véleményekről: A digitális átállás három budapesti középiskolában 2020. tavaszán. In A. Buda & Gy. Molnár (Eds.), Oktatás-Informatika-Pedagógia 2021 (pp. 46–61). Debreceni Egyetem. ? Fekete, I. (2020). A magyar közoktatásban tanító pedagógusok tapasztalatai a digitális munkarend idején IKT tudásszintjük tükrében: Egy kevert módszertanú kutatás eredményei a Covid-19 idején. Magyar Pedagógia, 120(4), 299–325. https://doi.org/10.17670/MPed.2020.4.299 ? Lajtai, Á. (2020). Hungarian EFL learners’ extramural contact with English. In R. Geld & S. L. Krevelj (Eds.), UZRT 2018: Empirical studies in applied linguistics (pp. 128–149). FF Press. ? Spector, M., Merrill, M. D., Elen, J., & Bishop, M. J. (Eds.) (2014). Handbook of research on educational communications and technology. IGI Global. ISBN 9781461431855 ? Tóth-Mózer, Sz. (2017). Digitális nemzedék a tanulási folyamatban: Középiskolások internethasználati és tanulási preferenciái, énképe és digitális kompetenciája. ELTE Eötvös Kiadó. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása – Ismeri a tanterveket, tananyagokat, a tanórán kívül használható nyelvfejlesztési lehetőségeket. – Ismeri az internet, a számítógép, a mindenkori új eszközök nyújtotta lehetőségeket. – Ismeri a Nemzeti alaptanterv és az arra épülő kerettantervek szerinti angol szaktárgyi követelményeket, az iskolai nevelő-oktató munka tartalmi szabályozását. Ismeri az ehhez szükséges tankönyveket, taneszközöket, segédanyagokat, oktatástechnikai eszközöket. b) képességei – Képes a modern, motiváló információ-technológiai eszközöket és az internetet hatékonyan használni, a diákok önálló tanulását támogatni, követni. – Képes különböző nyomtatott és elektronikus tan- és segédanyagok összeállítására, alkalmazására. |