Tantárgy adatlapja
A kurzus célja:
A szeminárium általános célja az iskolai tanítási gyakorlatra való felkészítés. A hallgatók ismerjék meg és a gyakorlatban is alkalmazzák a tudás átadásának különböző stratégiáit, eszközeit, módszereit, így legyenek képesek változatos tanítási-tanulási formák kialakítására, valamint a tananyagtartalmak feldolgozása során a tudásforrások célszerű kiválasztására.
A tárgy tematikája:
A helyi tervezés különböző szintjei (tanterv, tanmenet, óraterv).
A tanulási folyamat szervezése, irányítása, tanulást megalapozó kulcskompetenciák fejlesztésének módszerei.
A hatékony tanulási környezet kialakításának eszközei és módszerei.
Új információs-kommunikációs technológiák alkalmazása.
A tanítási óra vezetése, a feladatok kiválasztása.
Fogalomhasználat területén elsajátítottak fejlesztése.
Az értékelési és ellenőrzési eljárások.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
F. Dárdai Ágnes, Katona András, Kaposi József (2020) Történelemt@nítás a történelemtanításért. Magyar Történelmi Társulat, Budapest, Magyarország, 524 p. ISBN:9789639223202
Kaposi József (2015): Válogatott tanulmányok. I-II. Szaktudás Kiadó Ház Zrt., Budapest, 2015. I. kötet: [http://www.kaposijozsef.hu/wp-content/uploads/2011/09/Kaposi_Jozsef-Valogatott_tanulmanyok_I.pdf] II. kötet: [http://kaposijozsef.hu/wp-content/uploads/2016/01/valogatott-tanulmanyok-II.pdf]
A Nemzeti Alaptanterv (1995, 2003, 2007, 2012, 2020) Ember és társadalom műveltségi területe. https://ofi.oh.gov.hu/nemzeti-alaptanterv A kerettantervek (2000, 2012, 2020) Történelem, társadalomismeret, emberismeret. https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek (2012, 2020)
100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99700100.kor40/2002. (V. 24.) OM rendelet az érettségi vizsga részletes követelményeiről https://net.jogtar.hu/getpdf?docid=A0200040.OM&targetdate=fffffff4&printTitle=40/2002.+%28V.+24.%29+OM+rendelet&referer=http%3A//net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi%3Fdocid%3D00000001.TXTÍrásbeli érettségi feladatsorok (http://www.okm.gov.hu/main.php?folderID=266
Vajda Barnabás (2018): Bevezetés a történelemdidaktikába és a történelemmetodikába. Második kiadás. Selye János Egyetem Tanárképző Kar, Komárom, 2018. ISBN 978-80-8122-239-9
Dahn, Thomas C. (2017): A korszerű történelemtanítás feladatai, nehézségei és kihívásai. In: Történelemtanítás, 8. évf. (2017) 1–2. sz. [http://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2017/10/thomas-c-dahn-a-korszeru-tortenelemtanitas-feladatai-nehezsegei-es-kihivasai-08-01-04/ HU ISSN 2061-6260
Ajánlott irodalom:
Knausz Imre (2001): Az évszámokon innen és túl. Megújuló történelemtanítás , Budapest, ISBN:9789631628074
Modena, A. (2020). Rethink. A Teacher’s Guide to Remembrance Education. https://rethink-education.eu/wp-content/uploads/rethink-teachers-guide-handbook.pdf
Száray Miklós – Kaposi József (2005-7): Forrásközpontú történelem sorozat. NTK. 2005-2007. ISBN:9789631958997 ISBN: 9789631935011 (III. és IV.)
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A hazai tartalmi szabályozók (tantervek, vizsgakövetelmények) szemléletmódjának és konkrét előírásainak, tartalmainak ismerete.
A helyi tanári tervezőmunka szintjeinek és ezek összefüggésrendszerének ismerete
A hazai történelemtanítást meghatározó taneszközök (digitális és papírlapú) széleskörű ismerete.
Az interaktív és digitális tanulást- tanítást igénylő módszertani repertoár és mérési-értékelési formák ismerete.
b) képességei
Legyen képes a helyi szintű tartalmi tervezés különböző dokumentumainak elkészítésére.
Legyen képes a különböző taneszközök diffrenciált gyakorlati alkalmazására
Legyen képes differenciált tanári magyarázatok, forrásértelmezések és különböző típusú tanulói feladatok elkészítésére és azok értékelésére.