Tantárgy adatlapja
Dráma-, színjáték és színházismeret tanításának gyakorlata: A stúdium egyrészt a dráma- és színjátéktanár által követett pedagógiát, másrészt a drámaóra módszertanát kívánja körbejárni, különös tekintettel a drámatanár sajátos, facilitátori szerepkörére, ill. a szerepbe lépő drámatanárra. Az óratartáson kívül kitér az óratervezés folyamatára, az elvégzett munka értékelésére, és a tanárok sajátos továbbképzési lehetőségeire. A stúdium az iskola és a színház világa közötti átjárás fontosságát is előtérbe szándékozik állítani. 1. A drámaóra objektív keretei: terem, létszám, életkor, kellékek 2. A drámaóra szubjektív keretei: a drámatanári személyiség: szaktudás és képességek 3. A sajátos tanár-diák viszony, kerettávolság 4. A drámatanári „óvatos” és „ravasz” nyelvhasználat, kérdéskultúra 5. A tanári szerepbe lépés 6. Az oktatási-nevelési cél által meghatározott óratervezés folyamata 7. A drámaóra hosszanti keresztmetszete 8. Óravezetés: A koncentráció elérése, játékbátorság és biztonság, beszédre késztetés 9. Óravezetés: A személyes bevonódás és szerepbe léptetés technikái 10. Csoportépítés és alkotómunka, értékelés módjai 11. Színházismereti gyakorlatok I.
s="MsoNormal" style="font-family:Calibri;margin-left:0px;text-align:left;">12. Színházismereti gyakorlatok II. 13. A dráma- és színjátéktanár pedagógiai elvei, továbbképzése |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: 1. O’NEIL, Cecily –LAMBERT, Alan: Drámatanítás. In: KAPOSI László (szerk.): Drámapedagógiai olvasókönyv. Magyar Drámapedagógiai Társaság, Marczibányi Téri Művelődési Központ, Bp., 1995. 219-238. o. ISBN 978-963-8457-26-4 2. MORGAN, Norah –SAXTON, Juliana: A személyes bevonódás szintjeinek osztályozása. In: 3. KAPOSI László (szerk.): Drámapedagógiai olvasókönyv. Magyar Drámapedagógiai Társaság, Marczibányi Téri Művelődési Központ, Bp., 1995. 213-218. o. ISBN 978-963- 8457-26-4 3. KÖRÖMI Gábor: Drámapedagógusok az oktatásban. In: ECK Júlia – KAPOSI József – 4. TRENCSÉNYI László (szerk.): Pedagógia – Színház – Nevelés. Szöveggyűjtemény középhaladóknak. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Bp., 2016. 159-179. o. ISBN 978-963-4360-83-4 Ajánlott irodalom: 1. ACZÉL Petra: Új retorika. Kalligram K. Pozsony, 2009. ISBN: 9788081010538 2. Jelenits István Küldetésben Új Ember 2000. ISBN 963 7688 50 1 Művészeti nevelés és emberi kommunikáció 44-49. old. 3. Szebényi Ágnes Súgólyuktól a zsinórpadlásig PIM/OSZMI 2021 ISBN 978 963 9000 50 6 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása A foglalkozás tervezése: a különböző drámamódok, játék- és munkaformák, drámamodellek kiválasztása és alkalmazása. A drámás tevékenység és a csoportmunka irányítása. b) képessége Csoportban, csoporttal való foglalkozáshoz szükséges érzékenység, találékonyság és rugalmasság fejlesztésére való törekvés. A személyre szabott nevelési-tanítási folyamat tervezése, szervezése, ellenőrzése |
bsp;