Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szakmódszertan 5. (Készségfejlesztés 3.)
Tárgy kódja: BONTP35500
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Karainé dr. Gombocz Orsolya
Tárgyleírás:

A tárgy célja, hogy a hallgató továbbfejlessze eddig megszerzett készségeit és kompetenciáit, mélyítse és tovább bővítse módszertani ismereteit, és így legyen birtokában mindazon tudásnak, készségnek és szempontrendszernek, ami lehetővé teszi, hogy iskolai gyakorlatát megkezdhesse és mind a tanulók, mind saját maga fejlesztését hozzáértő módon végezze.

A tárgy tematikája: az eddig elsajátítottak készségszintre emelése, az óratervezés, tananyagválasztás, tananyagkészítés módszereinek mélyítése, a csoportos oktatás jellemzőinek még alaposabb megismerése: a hallgató ismerje meg a motiváció és a csoportdinamika szerepét a kommunikatív nyelvoktatásban, ill. a differenciált oktatás összetevőit, továbbá a projektmunka lehetőségeit, az interkulturális nyelvoktatás szempontjait, gyakorolja az eszközhasználatot, tájékozódjon a nyelvtanítás speciális területeinek (pl. kultúra, szaknyelv, kisgyermekkori nyelvtanulás) oktatási kérdéseiben. Szerezzen ismereteket az ellenőrzés-értékelés, hibaelemzés,-javítás, számonkérés, továbbá az érettségi és nyelvvizsga követelmények terén.  Látogasson németórákat különböző oktatási intézményekben. Fontos továbbá az iskolán kívüli programok (projektmunka, diákcsere) szervezésével való megismerkedés.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Barkowski-Grommes-Lex: DLL 03: Deutsch als fremde Sprache. Klett Verlag.Stuttgart. 2017. ISBN 978-3-12-606967-0

Bimmel,P. /Kast, B./Neuner, G: Deutschunterricht planen. Arbeit mit Lehrwerklektionen. Fernstudieneinheit 18. Langenscheidt, 2003. ISBN 9783468496592

Esslinger-Hinz, Ilona/Wigbers, Melanie: Der ausführliche Unterrichtsentwurf. 2013. Beltz. Weinheim. ISBN 9783407256942

Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Goethe-Institut, München 2002 ISBN 3-468-49469-6

Kostka, Michael/ Köster, Peter Kompetent unterrichten. Klett/Kallmeyer. 2019 ISBN 978-3-7800-1029-2

Schwerdtfeger, I.: Gruppenarbeit und innere Differenzierung. Fernstudieneinheit 29. Langenscheidt. 2001.ISBN 3468496451

Wiechmann, Jürgen (Hrsg): Zwölf Unterrichtsmethoden. Vielfalt für die Praxis. Beltz. Weinheim und Basel 2010 ISBN 9783407255570

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

A tantárgy érdemben hozzájárul a KKK 7. pontjában megfogalmazott elvárásoknak.

Kiemelhető

tudása: ismeri az általános pedagógiai-pszichológiai képzésben tanult módszerek, eljárások szaktárgyi alkalmazásának speciális szempontjait, lehetőségeit.

Ismeri a szaktantárgy tanítása-tanulása során kialakítandó speciális kompetenciák fejlesztésének módszereit is.

Ismeri a német nyelv tantárgy oktatása során alkalmazható motivációs lehetőségeket.

Ismeri a német nyelv tantárgy tanításának-tanulásának tanórai, a tanórán kívüli és az iskolán kívüli lehetőségeit, színtereit.

Ismeri a német nyelv oktatásában alkalmazható differenciálisi módszereket, nevelési-oktatási stratégiákat.

Ismeri az egész életen át tartó tanulásra felkészítés jelentőségét.

Ismeri a tantárgyi programokat, tanítási módszereiket, tanári segédanyagokat, oktatási eszközöket, alternatív módszertani törekvéseket.

képességei: képes lesz az érdeklődés és figyelem folyamatos fenntartására, az önálló, önszabályozó tanulás kialakítására, támogatására, a tanulási nehézségek felismerésére,  esetleges megoldására.

Képes lesz a különböző adottságokkal, képességekkel, előzetes tudással rendelkező tanulók

számára megfelelő nyelvelsajátítási módszerek megválasztására és a tanulás személyre szabott fejlesztésére.

Képes a nyelvtanulás eredményességét vagy eredménytelenségét befolyásoló tényezők felismerésére, egyéni tanulási stratégiák kialakításának elősegítésére, támogatására. Képes a szóbeli és írásbeli kifejezőképesség jellegzetességeinek, hibáinak felismerésére, tipizálására, diagnosztizálására, javítására. Képes lesz a tanulókat önellenőrzésre és -javításra ösztönözni.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
szechenyi-img-alt