Tantárgy adatlapja
A tárgy célja: A hallgatók szaktudományi és szakmódszertani felkészítése a matematika 1-4. osztályos tanítására a „Számtan-algebra” illetve a „Mérések” témakörökben. · Ismerjék a természetes számok és az alapműveletek halmazelméleti értelmezését és alsó tagozatos bevezetésének mikéntjét. · Legyenek tisztában a számírások, ezen belül a számrendszeres írásmód alapgondolatával és az átírás módszereivel. · Ismerjék, alkalmazni és tanítani is tudják a számelmélet legalapvetőbb fogalmait és össze-függéseit. · Ismerjék a számkörök egymásra épülését, a bővítések szükségességét illetve az egész számok és a törtszámok fogalmi kialakításának módszertanát. · Legyenek tisztában a mérés fogalmával, kialakításának szakaszaival és szempontjaival. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Török Tamás - Debnárik Gézáné: Matematika feladatgyűjtemény 1. osztályosoknak Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2001. ISBN 978-963-19-4615-4 (80 oldal) Török Tamás - Debnárik Gézáné: Matematika feladatgyűjtemény 2. osztályosoknak Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2002. ISBN 978-963-19-5090-8 (80 oldal) Török Tamás – Bognár Péterné: Matematika feladatgyűjtemény 3. osztályosoknak Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2003. ISBN 978-963-19-5095-3 (80 oldal) Török Tamás – Bognár Péterné: Matematika feladatgyűjtemény 4. osztályosoknak Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2004. ISBN 978-963-19-6245-1 (80 oldal)
Ajánlott irodalom: Pappné dr. Ádám Gyöngyi (szerkesztő): Matematika az általános képzéshez a tanítóképző főiskolák számára Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1998. ISBN 963 18 7519 9 (220 oldal) Török Tamás: Az egész számfogalom kialakítása 1-4. osztályban (tanítói kézikönyv, ingyenesen letölthető segédanyag, 32 oldal) Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2010 Török Tamás: A törtfogal om kialakítása 1-4. osztályban (tanítói kézikönyv, ingyenesen letölthető segédanyag, 32 oldal) Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2011 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása Ismeri a tanulás támogatásának, a kulcskompetenciák megalapozásának, kibontakoztatásának tudományos és szakmódszertani alapjait, az első hat iskolaévben alkalmazható korszerű módszereket, eszközöket. - Tisztában van a nemzetközi összehasonlító mérések eredményeivel összefüggő, rá vonatkozó fejlesztési feladatokkal a szövegértés, a matematikai és a természettudományos nevelés területén. - Tisztában van az értékelés funkcióival és módszereivel. - Ismeri a tanulási, nevelési környezet szerepét, tisztában van az inkluzív nevelés lehetőségeivel és módszereivel az első hat iskolaévben.
style="font-family:'PT Sans';font-size:10pt;">- Biztos szakmai ismeretekkel rendelkezik az 1-4. évfolyamon - A tanulás sajátosságainak ismerete alapján képes az adott életkori sajátosságok figyelembevételével a célok, tartalmak és tevékenységek, folyamatok, valamint egyéni tanulási utak tervezésére, megvalósítására. b) képességei A nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat, tartalmakat képes a 6-12 éves gyerekek személyiségére, szociokulturális környezetének főbb jellemzőire tekintettel, differenciáltan tervezni. - Épít a 6-12 éves gyerekek előzetes tapasztalataira, cselekvő részvételére, kreativitására, a közös munkát szakszerűen irányítja, elemzi és értékeli. - Képes változatos, egyénre szabott értékelési módszereket használni, amelyekkel elősegíti a gyermek önértékelési képességének alakulását. - Támogató tanulási környezetet biztosít. - Képes közösségi értékek közvetítésére, a gyermekközösség alakítására. - A szakmai-tudományos kritériumokat érvényesítve választja meg a szakirodalmi könyvtári és elektronikus források körét, és munkájában azokat kreatív módon hasznosítja. - Együttműködik a nevelési folyamat többi szereplőivel, képes elgondolásait előadni és megvitatni, eredményeit, javaslatait szóban és írásban hitelesen és szakszerűen közreadni. - Tevékenységére szakszerűen reflektál. |
nbsp;