Tantárgy adatlapja
A tárgy célja korszerű személyiségpszichológiai kutatások megismerése és kurrens empirikus módszerek alkalmazása az alábbi témák mentén:
A személyiség pozitív pszichológiai megközelítése
A pozitív személyiségvonások (reziliencia, megbocsátás, bölcsesség)
Kurrens kognitív szelf-elméletek (Markus és Nurius, Higgins, Ogilvie. Epstein)
Az önszabályozás modern elméletei (Deci, Baumeister)
Posztmodern szelf (Gergen) és a narratív identitás koncepciója
Új trendek a pszichoanalízisben (neuropszichoanalízis)
Szelf-pszichológia
A rendszerszemlélet (Haley)
A kommunikáción alapuló iskolák (Berne, Laing, Watzlawick)
A személyiség neurobiológiája
Útban az integráció felé (McAdams)
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Berne, Eric (1984) Emberi játszmák. Gondolat, Budapest
Buda Béla, Kurimay Tamás (2004) A rendszerszemlélet fejlődése és más paradigmákkal való kapcsolata In Kurimay T. (szerk): Családterápia és családkonzultáció Európai távoktatási tankönyv (2. fejezet).
ISBN 9632161394
Hoyle, Rick (2013) Handbook of Personality and Self-regulation. Wiley. ISBN 9781118571880
Mitchell, S.A., Black, M.J. (2000) A modern pszichoanalitikus gondolkodás története. Animula, Budapest. ISBN 9634081878
Schmelowszky Ágoston (2016) Neuropszichoanalízis: érvek és ellenérvek. Pszichoterápia, 25/4.
pan class="csB01248B">Selingman, Martin P. (2008) Autentikus életöröm. A teljes élet titka. Laurus, Budapest. ISBN 978963875853
Wood, Alex. M.; Johnson, J. (2016) The Wiley Handbook of Positive Clinical Psychology. Wiley. ISBN 9781118468241
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Részleteiben átlátja a pszichológia tudományos elméleti problémáit, rálátással rendelkezik a tudomány történeti fejlődésére, és képes átlátni folyamatszerű összefüggéseket.
Ismeri azokat a kvantitatív és kvalitatív eljárásokat, amelyek alkalmasak a különböző pszichológiai és kulturális jelenségek vizsgálatára és értelmezésére.
b) képességei
Képes a kapott eredmények releváns értelmezésére.
Képes a pszichológia eszközeivel a magyar és európai identitás konstrukciók elemzésére és kritikus értelmezésére.
c) attitűdje
Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a pszichológiai jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.
Törekszik arra, hogy speciális szakmai érdeklődését elmélyítse és megszilárdítsa.
d) autonómiája és felelőssége
Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.
Elkötelezetten fejleszti tudását, lépést tart szakterületének fejlődésével.