Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tantárgy célja, hogy elméleti és gyakorlati szempontokat figyelembe véve ismertesse meg a hallgatókkal a személyiség szerepét, fejlődését. Ismerjék meg a személyiségfejlődéssel foglalkozó elméleteket, modelleket és a legfontosabb fogalmakat.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A személyiség meghatározása, a kutatás módszerei.
A személyiségpszichológia céljának értelmezése: az egyének közötti különbségek leírása és magyarázata, a személyiség integrált értelmezése
A személyiségfejlődésről szóló elméletek bemutatása. A különböző elméleti megközelítések központi jelentőségű fogalmainak tisztázása
Vonáselméletek.
A személyiség pszichoanalitikus megközelítése.
A tanuláselméleti nézőpont.
A fenomenológiai megközelítés.
A személyiségpszichológia főbb kérdéseinek tárgyalása.
Az önszabályozás kialakulása és működési sajátosságai.
A személyiség mérése. Szükségletek és motívumok.
Öröklődés és személyiség.
A pszichológiai egészség és annak a hiánya. Stressz és megküzdési módok.
Normalitás és abnormalitás.
A személyiség rugalmassága.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
-
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Charles S. Carver, Michael F. Scheier, Nagy János, Komlósi Annamária (2006). Személyiségpszichológia Osiris Kiadó. ISBN 9789633897096
Atkinson és mtsai: Pszichológia. Osiris-Századvég, 1994. ISBN 963-8384-61-1
N.Kollár K.,-Szabó,É.: Pszichológia pedagógusoknak. Osiris, 2004. ISBN 963389672X
Aronson, E.,: A társas lény. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 1978.
Allport, Gordon W. (1980): A személyiség alakulása. Gondolat Kiadó, Budapest. ISBN 963 280 801 0
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Tari, A. (2010). Y generáció. Budapest: Jaffa Kiadó. ISBN 9789639971202
Mirnics Zsuzsanna (2006): A személyiség építőkövei. Bölcsész konzorcium, Budapest. ISBN 9639704172
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
a) tudása
A hallgató ismeri és alkalmazza a személyiségfejlődés, személyiségfejlesztés módszereit, eszközeit, valamint alkalmazza pedagógiai munkája során.
b) képességei
A hallgató sikeresen alkalmazza elméleti és módszertani ismereteit. Képes a személyiségfejlődést célzó fejlesztési tervek elkészítésére és kivitelezésére.
c) attitűdje
Nyitott a különböző személyiség- megnyilvánulások elfogadására.
Fejlődési szemlélettel fordul munkája során a gyermekek felé.
Folyamatosan fejleszti és ismeretszerzéssel bővíti tudását.
d) autonómiája és felelőssége
Felismeri a saját kompetenciáit meghaladó problémákat és megfelelően jár el ezen esetekben.