Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Személyiségpszichológia
Tárgy kódja: BBNOP07900
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Ratimovszky Kornélia
Tárgyleírás:

 

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A tantárgy célja, hogy elméleti és gyakorlati szempontokat figyelembe véve ismertesse meg a hallgatókkal a személyiség szerepét, fejlődését. Ismerjék meg a személyiségfejlődéssel foglalkozó elméleteket, modelleket és a legfontosabb fogalmakat.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

A személyiség meghatározása, a kutatás módszerei.

A személyiségpszichológia céljának értelmezése:  az egyének közötti különbségek leírása és magyarázata,  a személyiség integrált értelmezése

A személyiségfejlődésről szóló elméletek bemutatása. A különböző elméleti megközelítések központi jelentőségű fogalmainak tisztázása

Vonáselméletek.

A személyiség pszichoanalitikus megközelítése.

A tanuláselméleti nézőpont.

A fenomenológiai megközelítés.

A személyiségpszichológia főbb kérdéseinek tárgyalása.

Az önszabályozás kialakulása és működési sajátosságai.

A személyiség mérése. Szükségletek és motívumok.

Öröklődés és személyiség.

A pszichológiai egészség és annak a hiánya. Stressz és megküzdési módok.

Normalitás és abnormalitás.

A személyiség rugalmassága.

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

-

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Charles S. Carver, Michael F. Scheier, Nagy János, Komlósi Annamária (2006). Személyiségpszichológia Osiris Kiadó. ISBN 9789633897096

Atkinson és mtsai: Pszichológia. Osiris-Századvég, 1994. ISBN 963-8384-61-1

N.Kollár K.,-Szabó,É.: Pszichológia pedagógusoknak. Osiris, 2004. ISBN 963389672X

Aronson, E.,: A társas lény. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 1978.

Allport, Gordon W. (1980): A személyiség alakulása. Gondolat Kiadó, Budapest. ISBN 963 280 801 0

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Tari, A. (2010). Y generáció. Budapest: Jaffa Kiadó. ISBN 9789639971202

Mirnics Zsuzsanna (2006): A személyiség építőkövei. Bölcsész konzorcium, Budapest. ISBN 9639704172

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

a) tudása

A hallgató ismeri és alkalmazza a személyiségfejlődés, személyiségfejlesztés módszereit, eszközeit, valamint alkalmazza pedagógiai munkája során.

b) képességei

A hallgató sikeresen alkalmazza elméleti és módszertani ismereteit. Képes a személyiségfejlődést célzó fejlesztési tervek elkészítésére és kivitelezésére.

c) attitűdje

Nyitott a különböző személyiség- megnyilvánulások elfogadására.

Fejlődési szemlélettel fordul munkája során a gyermekek felé.

Folyamatosan fejleszti és ismeretszerzéssel bővíti tudását.

d) autonómiája és felelőssége

Felismeri a saját kompetenciáit meghaladó problémákat és megfelelően jár el ezen esetekben.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

óvodapedagógus BANP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BANP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt