Tantárgy adatlapja
A személyközi kommunikáció kutatása, vizsgálata a kommunikációelmélet egyik legtágabb területe. A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek az interperszonális kommunikáció funkcionális elkülönítésének fogalmaival, a személyközi kommunikáció tényezőivel, kódjaival, folyamatával, leírásának elméleteivel és modelljeivel. Az előadások során betekintést nyerhetnek a személyközi kapcsolatok formálódásának, alakulásának, megszakadásának jelenségeivel, kommunikációs megközelítéseivel. A tantárgy ismerteti a csoportok létrejöttének, kommunikatív relációinak, szerkezetének tényezőit, alakulását, típusait, jellegét.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Griffin, Emery: Bevezetés a kommunikációelméletbe. Budapest: Harmat. 2001. 65-92, 138-196, 216-228, 444-456. ISBN 963-9148-52-0
Horányi Özséb: A személyközi kommunikációról. In Béres I.-Horányi Ö. (szerk.): Társadalmi kommunikáció. Budapest: Osiris. 1999. 57-86. ISBN 9633795516
Rosengren, Karl E.: Kommunikáció. Budapest: Typotex. 2004. 4. fej. 91-127. ISBN 978-963-2790-08-4
Csányi Vilmos: Az emberi természet. Humánetológia. Vince Kiadó. 1999. 123-282. ISBN 9789639192-25-6
Ajánlott irodalom:
Smith, Sandi W.–Wilson, Steven R. (ed.) New Directions in Interpersonal Communication Research. Sage Publications.2010. ISBN 978-141-2959-41-4
Littlejohn, Steven W. - Foss, Karen A.: Theories of Human Communication. 10 edition Waveland Press Long Grave IL 2011. pp. 79- 292. ISBN 978-157-7667-06-3
Solomon, Denise – Theiss, Jennifer: Interpersonal Communication. Putting Theory into Practice. New York: Routledge. 2013. pp. 2-27, 68- 125, 180-205, 236-291, 320-400. ISBN 978-041-580-752
s="csB01248B">Frey, Lawrence R. (ed.): New Direction in Group Communications. Sage Publications. 2002. ISBN 9780761912811
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a társadalomtudományi fogalomkészlet minden fontosabb elemét, érti az összefüggéseket, amelyek a társadalom és a társadalmi kommunikáció szaktudományos értelmezésének az alapját képezik.
b) képességei
Képes az elméleti és a gyakorlati munkája során megismert kommunikációs szinteken és színtereken feltárt tények alapos és részletes elemzésére és az eredményekből kibontható összefüggések feltárására.
Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
c) attitűdje
Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
d) autonómiája és felelőssége
Egy szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.