Tantárgy adatlapja
A tárgy az azonos című előadás elméleti anyagát egészíti ki; az előadás főbb témaköreihez kapcsolódó kísérleti pszichológiai, pszichofizikai gyakorlatokat tartalmaz a következő témákban:
A világosság észlelés jellegzetességei.
Színészlelés és színkeverés.
Abszolút és különbségi küszöb a hallásban.
Az adaptáció jelensége a szaglásban / ízlelésben.
Két-pont diszkrimináció a tapintásban.
A keresési paradigmák sajátosságai.
A szűrési paradigmák sajátosságai.
A nem-figyelési vakság és a változási vakság jelenségének vizsgálata.
Emlékezeti rendszerek vizsgáló eljárásai.
Klinikumban használatos emlékezeti tesztek.
Hibák és torzítások a hosszútávú memóriában.
A felejtés és sikeres tanulási tippek.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Seculer, R. , Blake, R., (2000). Észlelés. Budapest, Osiris. ISBN 963-389-411-5
Czigler István (2005). A figyelem pszichológiája. Akadémia Kiadó. ISBN 9789630582377
Eysenck, M. W., Anderson, M. C., & Baddeley, A. (2010). Emlékezet. Akadémia Kiadó. ISBN 97896305
89505
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Megfelelő ismeretekkel rendelkezik a pszichológia fő jellemző kutatási kérdéseinek elemző és értelmezési területein.
Tisztában van azzal, hogy a szakképzettséggel ellátható feladatkör a pszichológus-asszisztensi munkakörnek felel meg.
Ismeri a szenzoros megismerés empirikus alapjait.
Ismeri a figyelem és emlékezet vizsgálati módszereit.
b) képességei
Képes értelmezni a pszichológiai jelenségeket, és ismeri a pszichológia tudományának történelmi beágyazottságát.
Képes az ok-okozati összefüggések meglátására, logikus gondolkodásra, összefoglaló elemzések elkészítésére.
Képes az emberi viselkedés differenciált észlelésére és a helyzetek hatékony felismerésére.
Átlátja a pszichofizikai kísérletezés logikáját.
Alkalmazni tudja az emlékezet vizsgálatára kidolgozott klinikai teszteket.
c) attitűdje
Képes a kooperatív együttműködésre, csoportos feladatok megoldására.
Érzékenységet és érdeklődést mutat a pszichológiai jelenségek és problémák meglátására.
Rendelkezik hatékony kommunikációs és problémamegoldó készséggel.
d) autonómiája és felelőssége
Rendelkezik a másokkal való szakmai és szakmaközi együttműködés képességével.
Rendelkezik a szakmai önképzés képességével, valamint a folyamatos személyiségfejlődés és fejlesztés igényével.
Tudatosan és felelősen képviseli, hogy végzettségével nem lépi át saját kompetenciájának határait, és ezen kívül eső feladatot nem vállal.