Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szerkesztési, dramatizálási és rendezői gyakorlatok
Tárgy kódja: BONDS02300
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kaposi József István
Tárgyleírás:

A tantárgy célja, hogy a hallgatók felkészüljenek a köznevelési rendszer mindennapjaihoz kapcsolódó műsorkészítési gyakorlatra, illetve megismerjék, és a gyakorlatban kipróbálják a gyerek- és diákszínpadi előadás létrehozásának szakmai alapelemeit. További cél, hogy a hallgatók legyenek képesek a gyermek- és diákszínjátszói rendezői eszköztárukba beépíteni a drámás és színjátékos ismereteket alkotó módon. Az is elvárás, hogy az itt szerzett ismereteket és gyakorlatot komplex módon tudják felhasználni a pedagógiai munkában.

1. Témák, történetek, irodalmi anyagok és élethelyzetek gyűjtése, feldolgozása.

2. Verses, szerkesztett és ünnepi műsorok készítése.

3. Próza, vers, ének és dialógusok egy előadásban.

4. Dramatizálási gyakorlatok.

5. Különböző történetváltozatok egy témára.

6. Műsor-, illetve darabválasztási szempontok.

7. Gyermek és diákcsoport vezető, közösségfejlesztő tevékenysége.

8. A rendezői munka alapjai.

9. Az előadás képi világa, térszervezési és egyéb szcenikai kérdések.

10. Mimika, gesztus szerepe a színpadon

11. Szituációk (pl. alap, illetve reál) elemzése.

12. Az instrukciók típusai, előjátszás.

13. A próbafolyamat állomásai, felkészülés a bemutatóra.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

1. Kortárs gyerekkönyvek – műelemzések és műismertetések. Szerk. Borbély Sándor, Komáromi Gabriella. Budapest, Ciceró, 2001. 237 p. ISBN 963-539-341-5

2. Sándor Ildikó: Novellaelemzések 9-12. osztályosoknak. Budapest, M.R.O. Historia - Raabe, 2011. 121 p. ISBN 978-963-9692-52-7

3. Nánay István: a színpadi rendezésről. Budapest, Magyar Drámapedagógiai Társaság, 1999. ISBN 963 0385 50 3

Ajánlott irodalom:

1. Játékkönyv – Játékok a közösségformálás szolgálatában. Módszertani kiadvány. Szerk. Kaposi László. Gödöllő, Gödöllői Művel. Közp., 1984-1987. ISBN 963-04-0267-X

2. Gabnai Katalin: Színházas könyv. Budapest, Helikon Kiadó, 2012. 402 p. ISBN: 9789632272979

3. Kaposi József: Diákszínpadi műhelymunka – négy előadás létrejöttének háttere. In: Dráma–Pedagógia–Színház–Nevelés. Szöveggyűjtemény középhaladóknak. Szerk.: Eck Júlia, Kaposi József, Trencsényi László. Budapest, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 2016. pp. 247-270. ISBN 978 963 436 083 4

4. Golden Dániel (2016): A színház mint eszköz a dramatikus nevelésben. In: Görcsi Péter, P. Müller Péter, Pandur Petra, Rosner Krisztina (szerk.): A színpadon túl. A alkalmazott színház és környéke. Pécs: Kronosz. p. 57–69.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

A hallgatók értsék meg a különböző témák dramatizálásának jellegzetességeit és képesek legyenek alkalmazni a dramaturgiai ismereteket.

A hallgatók sajátítsák el a gyerek- és diákrendezői szakmai feladatait, a műsorok és közönség elé szánt előadások létrehozásában

b) képessége

A hallgatók legyenek képesek verses, szerkesztett és egyéb ünnepi műsorok összeállítására, megrendezésére.

A hallgatók legyenek képesek gyerek- illetve diákszínpadi előadások előkészítésére, betanítására

c) attitűdje

Nagyobb érdeklődést mutatnak a különböző műfajú művek megismerése és feldolgozása tekintetében.

Szívesebben vesznek részt közösségi feladatok elvégzésében és művészeti tevékenységekben.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
szechenyi-img-alt