Tantárgy adatlapja
A tantárgy
célja, hogy a hallgatók felkészüljenek a köznevelési rendszer mindennapjaihoz
kapcsolódó műsorkészítési gyakorlatra, illetve megismerjék, és a gyakorlatban
kipróbálják a gyerek- és diákszínpadi előadás létrehozásának szakmai
alapelemeit. További cél, hogy a hallgatók legyenek képesek a gyermek- és
diákszínjátszói rendezői eszköztárukba beépíteni a drámás és színjátékos
ismereteket alkotó módon. Az is elvárás, hogy az itt szerzett ismereteket és
gyakorlatot komplex módon tudják felhasználni a pedagógiai munkában. 1.
Témák, történetek, irodalmi anyagok és élethelyzetek gyűjtése, feldolgozása. 2.
Verses, szerkesztett és ünnepi műsorok készítése. 3.
Próza, vers, ének és dialógusok egy előadásban. 4.
Dramatizálási gyakorlatok. 5.
Különböző történetváltozatok egy témára. 6. Műsor-, illetve
darabválasztási szempontok. 7. Gyermek és diákcsoport
vezető, közösségfejlesztő tevékenysége. 8. A rendezői munka alapjai. 9. Az előadás képi világa,
térszervezési és egyéb szcenikai kérdések. 10. Mimika, gesztus szerepe a
színpadon 11. Szituációk (pl. alap,
illetve reál) elemzése. 12. Az instrukciók típusai,
előjátszás. 13. A próbafolyamat állomásai,
felkészülés a bemutatóra. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal
(szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: 1.
Kortárs gyerekkönyvek – műelemzések és műismertetések. Szerk. Borbély Sándor,
Komáromi Gabriella. Budapest, Ciceró, 2001. 237 p. ISBN 963-539-341-5 2.
Sándor Ildikó: Novellaelemzések 9-12. osztályosoknak. Budapest, M.R.O.
Historia - Raabe, 2011. 121 p. ISBN 978-963-9692-52-7 3. Nánay
István: a színpadi rendezésről. Budapest, Magyar Drámapedagógiai Társaság,
1999. ISBN 963 0385 50 3 Ajánlott irodalom: 1.
Játékkönyv – Játékok a közösségformálás szolgálatában. Módszertani kiadvány.
Szerk. Kaposi László. Gödöllő, Gödöllői Művel. Közp., 1984-1987. ISBN
963-04-0267-X 2.
Gabnai Katalin: Színházas könyv. Budapest, Helikon Kiadó, 2012. 402 p. ISBN:
9789632272979 3.
Kaposi József: Diákszínpadi műhelymunka – négy előadás létrejöttének háttere.
In: Dráma–Pedagógia–Színház–Nevelés. Szöveggyűjtemény középhaladóknak.
Szerk.: Eck Júlia, Kaposi József, Trencsényi László. Budapest, Oktatáskutató
és Fejlesztő Intézet 2016. pp. 247-270. ISBN 978 963 436 083 4 4. Golden Dániel (2016): A színház mint eszköz a dramatikus nevelésben. In:
Görcsi Péter, P. Müller Péter, Pandur Petra, Rosner Krisztina (szerk.): A színpadon túl. A alkalmazott színház és környéke. Pécs: Kronosz. p. 57–69. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása A
hallgatók értsék meg a különböző témák dramatizálásának jellegzetességeit és
képesek legyenek alkalmazni a dramaturgiai ismereteket. A
hallgatók sajátítsák el a gyerek- és diákrendezői szakmai feladatait, a
műsorok és közönség elé szánt előadások létrehozásában b) képessége A
hallgatók legyenek képesek verses, szerkesztett és egyéb ünnepi műsorok
összeállítására, megrendezésére. A
hallgatók legyenek képesek gyerek- illetve diákszínpadi előadások
előkészítésére, betanítására c) attitűdje Nagyobb
érdeklődést mutatnak a különböző műfajú művek megismerése és feldolgozása
tekintetében. Szívesebben
vesznek részt közösségi feladatok elvégzésében és művészeti tevékenységekben. |