Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szerzők, művek, műfajok a 18. századi irodalomban
Tárgy kódja: BBLMI20400
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Thimár Attila Géza
Tárgyleírás:

A BA képzésben kötelezően oktatott tananyaghoz kapcsolódva e specializációs óra kiegészíti és elmélyíti a hallgatók ismereteit a 18. századi magyarországi irodalomról, annak jellegzetességeiről, létmódjáról, nyelvi és szövegalkotási kérdéseiről. A szerzők, művek és műfajok mellett szó esik a korszak műveltségéről, a barokk, a rokokó és a korai felvilágosodás eszmetörténeti kérdéseiről, történelmi hátteréről, az irodalom és művészetek összefüggéseiről, a magyar és világirodalom kapcsolatáról, a régi szövegek továbbéléséről. A tárgyalt művek különféle szempontú megközelítési lehetőségeinek megismerése mellett a hallgatók ösztönzést és segítséget kapnak önálló kutatómunka végzéséhez.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:
A magyar irodalom történetei, I: A kezdetektől 1800-ig, szerk. Jankovits László, Orlovszky Géza, Bp., Gondolat, 2007. (ISBN 978-963-693-007-3) – A korszakra vonatkozó fejezetek.
Magyar irodalom, főszerk. Gintli Tibor, Bp., Akadémiai, 2010. (ISBN 978-963-05-8949-9) – A korszakra vonatkozó fejezetek.
Szöveggyűjtemény a régi magyar irodalomból, II: Barokk és későbarokk, rokokó, szerk. Kovács Sándor Iván, Bp., Osiris, 2003. (ISBN 963-389-431-X)
Ó szelence: Magyar barokk költészet, szerk. Orlovszky Géza, http://szelence.elte.hu/.

Ajánlott irodalom:
Magyar irodalomtörténet, https://f-book.com/mi/index.php?special=tartalom. – A korszakra vonatkozó fejezetek.

class="csB01248B">Magyar művelődéstörténeti lexikon, I–XIV, főszerk. Kőszeghy Péter, Bp., Balassi, 2003–2014. (ISBN 978-963-506-540-0) – A korszakkal kapcsolatos szócikkek.
Kosáry Domokos, Művelődés a XVIII. századi Magyarországon, Bp., Akadémiai, 1996.(ISBN 963-05-6986-8)
Knapp Éva–Tüskés Gábor, Emblematics in Hungary. A study of the history of symbolic representation in renaissance and baroque literature; Niemeyer, Tübingen, Niemeyer, 2003. (Frühe Neuzeit) ISBN 978-3-8405-0161-6

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása
A tanegység elvégzése után a hallgató tájékozott lesz a 18. századi magyarországi irodalom legfontosabb jelenségeinek, általánosan elfogadott jellemzőinek és adatainak, az irodalmi hagyomány legfontosabb szövegeinek és alkotóinak kérdéskörében.
Európai és kulturális kontextusukra való kitekintéssel megismeri a korszak szövegtípusainak, történeti folyamatainak fő sajátosságait.
Tájékozott lesz a 18. századi magyarországi szövegek és kulturális jelenségek irodalmi értelmezésének ismert eljárásai és módszerei, valamint ezek szakmailag elfogadott kontextusai és értékelései terén.
Jártasságot szerez a régi irodalmi szövegek különféle szempontú megközelítésében, elemzésében, a kutatási infrastruktúra használatában.

b) képességei
A tanegység elvégzésével a hallgató képes lesz értelmezni a 18. századi magyarországi irodalom jelenségeinek nyelvi, illetve irodalmi sajátosságait, valamint az irodalmi hagyományon belüli összefüggéseit, történeti beágyazottságát.
Az irodalomtudomány jellemző kérdéseiről több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban lesz képes írni és beszélni.
Képes lesz a 18. századi magyarországi irodalom műfajilag sokszínű szövegeit és az ezekhez kapcsolódó kulturális jelenségeket az irodalomtudomány szempontjából értelmezni. 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

magyar BALB-AMA alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt