Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Színházpedagógia, a színházi nevelés formái, iskolái
Tárgy kódja: BONDS02900
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kaposi József István
Tárgyleírás:

A tantárgy célja, hogy a hallgatók képet kapjanak a nemzetközi és hazai szakirodalom alapján a drámapedagógia egyik irányzataként értelmezhető színházi nevelési programokról. Megismerjék a különböző színházi társulatokhoz kapcsolódó színházi nevelési programok jellegzetességeit, és képet kapjanak ezek színházi és pedagógiai nézőpontjairól, az alkotók és a befogadók sajátos kapcsolatrendszeréről. A tárgy anyaga felkészíti a hallgatókat a tudatos színházlátogatásra és egyéb nevelési tevékenységekre is.

1. A színházi nevelésről általában.

2. Közös színházlátogatásra való felkészítés.

3. Sajátos színházi nevelési programok I.

4. Sajátos színházi nevelési programok II.

5. Rendhagyó irodalomóra.

6. A beavató színház.

7. Fórumszínház és az osztályteremszínház.

8. TIE (Theatre in Education), DIE (Drama in Education).

9. Komplex drámaóra, színházi alkotótábor.

10. A színház, mint összművészeti alkotás.

11. A színházi előadások sajátos képi, vizuális világa.

12. A színházi előadás akusztikus jellemzői.

13. A színész, rendező és a játékmester szerepe a színházi programokban.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

1. Gabnai Katalin: Színházas könyv. Helikon Kiadó. Budapest, 2012. 402 p. ISBN 9789632272979

2. Golden Dániel – Pap Gábor: A színjáték helye a drámapedagógia és a köznevelés rendszerében. In: Illés Klára, Eck Júlia, Kaposi József, Trencsényi László (szerk.): Dráma – Pedagógia – Színház – Nevelés. OFI, Budapest, 2016. ISBN 978 963 436 083 4

3. Színházismeret tanterve az alapfokú művészetoktatás színjáték tanszaka számára. https://www.drama.hu/node/356

4. Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv. Szerk.: Cziboly Ádám. InSite Dráma, 2017. ISBN: 978-963-12-9754-6

5. Cziboly Ádám szerk. (2017): Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv. InSite Drama

6. Cziboly   Ádám (szerk.) (2010): DICE – a kocka el van vetve. DICE Konzorcium, on http://www.dramanetwork.eu/file/DICE_kutatasi_eredmenyek.pdf (2017.04.16.)

Ajánlott szakirodalom:

1. Cziboly Ádám – Bethlenfalvy Ádám: Színházi nevelési programok kézikönyve Magyarországon. L’Harmattan Kiadó, 2013. Budapest. ISBN: 978-963-236-738-5

2. Golden Dániel: Színházi nevelés Magyarországon URL: http://www.szinhazineveles.hu/wp-content/uploads/2017/05/Sz%C3%ADnh%C3%A1zi-nevel%C3%A9s-Magyarorsz%C3%A1gon.pdf

3. Golden Dániel (2016): A színház mint eszköz a dramatikus nevelésben. In: Görcsi Péter, P. Müller Péter, Pandur Petra, Rosner Krisztina (szerk.): A színpadon túl. A alkalmazott színház és környéke. Pécs: Kronosz. p. 57–69.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

Ismerjék meg a különböző színházi nevelési programok jellemzőit, funkcióját

Be tudják azonosítani a színház, mint összművészeti tevékenység jellemzőit, jellegzetességeit

b) képessége

Rendelkezzenek a színházi neveléshez kapcsolódó pedagógus-kompetenciákkal, és ezeket legyenek képesek alkotó módon a gyakorlatban alkalmazni.

c) attitűdje

Nagyobb érdeklődést mutatnak a társadalom periférián levő egyének, csoportok iránt.

Szívesebben vesznek részt közösségi tevékenységekben, és empatikusabban közelítenek a személyes sorsok iránt.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
szechenyi-img-alt