Tantárgy adatlapja
A tantárgy
célja, hogy a hallgatók képet kapjanak a nemzetközi és hazai szakirodalom
alapján a drámapedagógia egyik irányzataként értelmezhető színházi nevelési
programokról. Megismerjék a különböző színházi társulatokhoz kapcsolódó
színházi nevelési programok jellegzetességeit, és képet kapjanak ezek
színházi és pedagógiai nézőpontjairól, az alkotók és a befogadók sajátos
kapcsolatrendszeréről. A tárgy anyaga felkészíti a hallgatókat a tudatos
színházlátogatásra és egyéb nevelési tevékenységekre is. 1. A színházi nevelésről
általában. 2. Közös színházlátogatásra
való felkészítés. 3. Sajátos színházi nevelési
programok I. 4. Sajátos színházi nevelési
programok II. 5. Rendhagyó irodalomóra. 6. A beavató színház. 7. Fórumszínház és az
osztályteremszínház. 8. TIE (Theatre in Education),
DIE (Drama in Education). 9. Komplex drámaóra, színházi
alkotótábor. 10. A színház, mint
összművészeti alkotás. 11. A színházi előadások
sajátos képi, vizuális világa. 12. A színházi előadás
akusztikus jellemzői. 13. A színész, rendező és a
játékmester szerepe a színházi programokban. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal
(szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: 1. Gabnai
Katalin: Színházas könyv. Helikon Kiadó. Budapest, 2012. 402 p. ISBN
9789632272979 2. Golden
Dániel – Pap Gábor: A színjáték helye a drámapedagógia és a köznevelés
rendszerében. In: Illés Klára, Eck Júlia, Kaposi József, Trencsényi László
(szerk.): Dráma – Pedagógia – Színház – Nevelés. OFI, Budapest, 2016. ISBN
978 963 436 083 4 3.
Színházismeret tanterve az alapfokú művészetoktatás színjáték tanszaka
számára. https://www.drama.hu/node/356 4.
Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv. Szerk.: Cziboly Ádám.
InSite Dráma, 2017. ISBN: 978-963-12-9754-6 5. Cziboly
Ádám szerk. (2017): Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv. InSite
Drama 6. Cziboly
Ádám (szerk.) (2010): DICE – a kocka el van vetve. DICE Konzorcium, on http://www.dramanetwork.eu/file/DICE_kutatasi_eredmenyek.pdf (2017.04.16.) Ajánlott szakirodalom: 1. Cziboly
Ádám – Bethlenfalvy Ádám: Színházi nevelési programok kézikönyve
Magyarországon. L’Harmattan Kiadó, 2013. Budapest. ISBN: 978-963-236-738-5 2. Golden
Dániel: Színházi nevelés Magyarországon URL: http://www.szinhazineveles.hu/wp-content/uploads/2017/05/Sz%C3%ADnh%C3%A1zi-nevel%C3%A9s-Magyarorsz%C3%A1gon.pdf 3. Golden Dániel (2016): A színház mint eszköz a
dramatikus nevelésben. In: Görcsi Péter, P. Müller Péter, Pandur Petra,
Rosner Krisztina (szerk.): A színpadon
túl. A alkalmazott színház és környéke. Pécs: Kronosz. p. 57–69. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Ismerjék
meg a különböző színházi nevelési programok jellemzőit, funkcióját Be tudják
azonosítani a színház, mint összművészeti tevékenység jellemzőit,
jellegzetességeit b) képessége Rendelkezzenek
a színházi neveléshez kapcsolódó pedagógus-kompetenciákkal, és ezeket
legyenek képesek alkotó módon a gyakorlatban alkalmazni. c) attitűdje Nagyobb
érdeklődést mutatnak a társadalom periférián levő egyének, csoportok iránt. Szívesebben
vesznek részt közösségi tevékenységekben, és empatikusabban közelítenek a
személyes sorsok iránt. |