Tantárgy adatlapja
A kurzus során a hallgatók mélyebben megismerkedhetnek speciális irodalmi és kultúratörténeti problémákkal, irodalomtörténeti kapcsolatokkal, egyes, az intézetünkben kutatott életművekkel (pl. Milosz, Gombrowicz, Dosztojevszkij, Csehov, Bahtyin, a lengyel tényirodalom szerzői, az orosz regény, a formalista irodalomtudomány öröksége). Elmélyülhetnek irodalom- és kultúraelméleti problémákban, azok idegen nyelvű szakirodalmában, feltérképezhetik a szláv irodalom- és kultúratudomány legfontosabb irányainak (formalista és történeti poétika, kultúraszemiotika) kapcsolatait más tudományos diskurzusokkal. A kurzus keretében nyílik lehetőség olyan témakörök mélyebb megismerésére is, mint pl. az orosz nyelvbölcseleti gondolkodás története (Potebnya, Florenszkij, Sz. Bulgakov, Loszev, Bibihin, Horuzsij); a képteológia (Florenszkij, Trubeckoj, Sz. Bulgakov); a mítosz poétikája és a mitopoétika (Losszkij, Propp, Toporov, Ivanov); a klasszikus orosz irodalom 20. századi olvasatai az orosz vallásbölcseletben (Bergyajev, Szolovjov, Vjacs. Ivanov, Merezskovszkij) és a lengyel esszéirodalomban (pl. Milosz, Przybylski); Mihail Bahtyin kulturológiája; a tartui szemiotikai iskola kultúraszemiotikája (B. Uszpenszkij, Gaszparov) a kortárs orosz gondolkodás: a posztmoderntől az új antropológiáig (Epstein, Etkind, Podoroga); kultusz és irodalom kapcsolata. Önálló kutatómunkával fejleszthetik az irodalom interpretációjának módszereivel, az irodalomértés szláv hagyományával és alkalmazhatóságával kapcsolatos ismereteiket és készségeiket. Fejleszthetik kutatásmódszertani ismereteiket, valamint a szakirodalom szakszerű feldolgozásának módszertanára vonatkozó ismereteiket. A speciális kollégium felkészíti a hallgatót az önálló kutatási tevékenységre és majd a doktoranduszképzésben történő eredményes részvételre. A szemináriumot változó fókuszú tematikával hirdetjük meg. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása − A hallgató összefüggéseiben is átlátja a szlavisztika elméleti problémáit, annak diakrón és szinkrón dimenzióiban. − Ismeri az irodalmi, a nyelvi, nyelvészeti és a kulturális szövegek és jelenségek vizsgálatának eljárásait és az értelmezés lehetséges módozatait. − Alapvető ismeretekkel rendelkezik a szlavisztika tudományterületére jellemző hagyományos és elektronikus forrásairól, keresőprogramjairól, katalógusairól, adattárairól és bibliográfiáiról. − Átfogóan ismeri a szláv nyelvekre jellemző írásbeli és szóbeli, tudományos, közéleti és népszerűsítő műfajokat. − A szlavisztika legalább egy résztémájában elmélyültebb ismeretekkel is rendelkezik. b) képességei − A szlavisztikában képes az irodalmi, a nyelvi és a kulturális jelenségek történeti-összehasonlító elemzésére, valamint az azokban megnyilvánuló folyamatok értelmezésére. − Képes a nyelvi regiszter változatos szövegtípusait és kulturális jelenségeit eltérő szempontrendszer szerint vizsgálni, valamint ehhez adekvát értelmezési stratégiákat rendelni. − A megszerzett ismeretekhez kritikusan viszonyul, képes új összefüggések feltárására. − Képes megválasztani és tudatosan alkalmazni a szlavisztika problémáinak megoldásában kínálkozó módszereket. − Véleményét képes a minimálisan szükséges szakmai-tudományos elvárások szerint megfogalmazni, valamint a korosztályának megfelelő szakmai fórumokon megvédeni. − Hathatós oktatói iránymutatás mellett képes önálló konferencia-előadást tartani, tudományos publikációt készíteni, elfogadható szinten érvelni saját álláspontja mellett, lehetőségeihez mérten mások álláspontját kritikusan vizsgálni. − Szakmája művelése során egy vagy több szláv nyelven kívül még egy idegen nyelvet hatékonyan használ. c) attitűdje − A szlavisztika speciális helyzete miatt folyamatosan tanulmányozza az összes szláv kultúrát, a szláv-magyar kulturális kapcsolatokat, ez irányú ismereteit folyamatosan bővíti. − Szakmai és hétköznapi megnyilatkozásaiban az adekvát normákat követi. − Törekszik szlávnyelv-tudása folyamatos tökéletesítésére, valamint egy másik idegen nyelvvel kapcsolatos ismereteinek elmélyítésére. d) autonómiája és felelőssége − Elkötelezetten képviseli szakmai, szellemi identitását. − Tudásszintjének megfelelően szakmájának kérdéseihez kritikusan viszonyul. − Kellő felelősségérzettel rendelkezik a szakterületén alkalmazott módszerek vonatkozásában, evidencia számára más tudományágak autonómiája, módszertani sajátosságai. − Etikai és szakmai felelősséget vállal az általa létrehozott szellemi termékekért, saját tudományos eredményeit meg tudja védeni. − Munkája során igyekszik kapcsolati rendszerét az európai és az Európán kívüli szakmai és nem szakmai közösségek irányába is kiterjeszteni. |