Tantárgy adatlapja
A szeminárium az azonos című előadás témái szerint haladva különböző feladattípusok megoldásával segíti a szókészlettan, szófajtan és szóalaktan tárgyköreinek mélyebb felfedezését és az elméleti tudnivalók rögzülését. A cél az, hogy a magyar leíró grammatika e három fontos, egymással szorosan összefüggő részterületén a hallgatók minél biztosabb empirikus ismeretekre, fogalomhasználatra és minél jobb elemzési készségre, problémalátásra tegyenek szert.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Keszler Borbála (szerk.): Magyar grammatika. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2000. ISBN 963-19-5880-9
Keszler Borbála – Lengyel Klára: Magyar grammatikai gyakorlókönyv. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2009. ISBN 978-963-19-6259-8
Ajánlott irodalom:
A. Jászó Anna (szerk.): A magyar nyelv könyve. Budapest, Trezor, 2007. ISBN 978-963-8144-19-5
Bencédy József – Fábián Pál – Rácz Endre – Velcsov Mártonné: A mai magyar nyelv. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1968. ISBN 963-18-5996-7
Dobsonyi Sándor – Hangay Zoltán – Nagy Katalin: Szófajtani elemzések. Budapest, Tinta, 2003. ISBN 963-9372-65-X
Kiefer Ferenc: Alaktan. In: É. Kiss Katalin – Kiefer Ferenc – Siptár Péter: Új magyar nyelvtan. Budapest, Osiris, 1998, 185–289. ISBN 963-379-327-0
Rácz Endre – Szathmári István (szerk.): Tanulmányok a mai magyar nyelv szófajtana és alaktana köréből. Budapest, Tankönyvkiadó, 1974. ISBN 963-18-0526-3
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Tisztában van a nyelvtudomány jellemző kutatási kérdéseivel, elemzési és értelmezési módszereivel, egyes részterületeinek alapvető szakkifejezéseivel.
Tájékozott a magyar nyelv és irodalom legfontosabb jelenségeinek és azok tagolódásának, általánosan elfogadott jellemzőinek és adatainak, a magyar nyelvi és irodalmi hagyomány legfontosabb szövegeinek és alkotóinak körében.
b) képességei
Képes értelmezni a magyar nyelv és irodalom jelenségeinek nyelvi, illetve irodalmi sajátosságait, valamint a magyar nyelvi és irodalmi hagyományon belüli összefüggéseit, történeti beágyazottságát.
A szakterületén fölmerülő problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségét mérlegelve képes kiválasztani és alkalmazni a megfelelő nyelvtudományi vagy irodalomtudomány módszereket.
c) attitűdje
d) autonómiája és felelőssége