Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A szeminárium az azonos című előadás témái szerint haladva különböző feladattípusok megoldásával segíti a magyar szókészlettan, szófajtan és szóalaktan tárgyköreinek mélyebb felfedezését és az elméleti tudnivalók rögzülését. A cél az, hogy a magyar leíró grammatika e három fontos, egymással szorosan összefüggő részterületén a hallgatók minél biztosabb empirikus ismeretekre, fogalomhasználatra és minél jobb elemzési készségre, problémalátásra tegyenek szert. A kiemelkedő képességű hallgatók az önálló kutatómunkát is kipróbálhatják.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A Szó- és alaktan előadás kapcsolódó ismeretei.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A szavak szóalkotási módok szerinti és szófaji besorolása, alaktani felbontása, tőtípusok, a szóösszetételek osztályozása.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, oldalszámok, ISBN):
Keszler Borbála (szerk.): Magyar grammatika. Bp., Nemzeti Tankönyvkiadó, 2000. (és újabb kiadások). 35–350. ISBN 9631958809
Keszler Borbála – Lengyel Klára: Magyar grammatikai gyakorlókönyv. Bp., Nemzeti Tankönyvkiadó, 2009. (és újabb kiadások). ISBN 9789631962598
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, oldalszámok, ISBN):
Dobsonyi Sándor – Hangay Zoltán – Nagy Katalin: Szófajtani elemzések. Bp., Tinta, 2003. ISBN 963-9372-65-X
H. Varga Márta: A szóalkotás módjai. Bp., KRE BTK – Patrocinium, 2015. ISBN 9789634130628
Ladányi Mária: Alaktan. In: Tolcsvai Nagy Gábor (szerk.): Nyelvtan. Bp., Osiris, 501–660. ISBN 9789632762913
M. Korchmáros Valéria: A magyar nyelv alaktana. Elméleti leírás gyakorlatokkal. Bp., Tinta, 2021. ISBN 9789634093169
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez? Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők!
A hallgatók tájékozottak lesznek a magyar nyelv szókészlettani, szófajtani és alaktani jelenségeinek körében, beleértve a kutatási, elemzési és értelmezési módszereket (BA KKK 7.1.1. a) szakasz). Képessé válnak a terület jellemző kérdéseiről több stílusregiszterben, közérthetően, választékos stílusban írni és beszélni (7.1.1. b) szakasz). Értik, hogy a nyelv alaktana, szófajtana és szókészlettana történetileg és társadalmilag meghatározott és változó (7.1.1. c) szakasz). A tanárképzésben részt vevők rendelkeznek a Nemzeti alaptantervben meghatározott ismeretanyag közvetítéséhez szükséges korszerű nyelvtudományi, valamint anyanyelv-pedagógiai ismeretekkel, képesek eltérő nyelvelméleti kiindulópontokból tekinteni a vizsgált nyelvi jelenségekre, azokat általánosan modellálni, és a korosztálynak megfelelő módon értelmezni. Képesek lesznek a szaktárgy tanításában a tanulók egyéni szükségleteit figyelembe venni, a nyelvészeti összefüggésekkel, fogalmakkal kapcsolatos egyéni megértési nehézségeket kezelni (osztatlan tanári KKK 4.2.1.).