Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szociális munka fogyatékosokkal és gyógypedagógiai esetekkel
Tárgy kódja: BBNCP08700
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Kalla Éva
Tárgyleírás:

A kurzus célja olyan ismeretek nyújtása, amelyek segítségével a hallgatók képessé válnak a fogyatékosság természetének, fogalmának értelmezésére, a fogyatékos lét és életforma megértésére. A fogyatékosokkal kapcsolatos társadalmi attitűdök és viselkedési formák értelmezésére, elemzésére. Továbbá megismerik a hallgatók a fogyatékkal élőket ellátó intézményrendszer típusait, funkcióit, a társadalmi, iskolai és foglalkoztatási integráció lehetőségeit.

Cél, hogy a hallgatók megismerjék a fogyatékkal élők életmódját, szükségleteit, életvezetési lehetőségeit és korlátait, az önellátási képességek csökkenéséből származó egyéni és társadalmi hátrányokat, előítéleteket, azonban további cél az is, hogy elősegítsük az intézményrendszerben való eligazodást, fejlesszük a probléma-felismerés és adekvát kezelési mód kiválasztásának képességét.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

HATOS Gyula, KISGYÖRGYNÉ CZIRÁKI Andrea, STOLLÁR János, Fogyatékosok szociális ellátása, rehabilitációja, Budapest, Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet, 2004. ISBN 963-86644-4-4

MOLNÁR Krisztina, SZAUER Csilla, A fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi integrálódásának esélyei és lehetőségei a mai Magyarországon, Budapest, L'Harmattan, 2010. ISBN 978-963-236-292-2

BUJDOSÓ Balázs, KEMÉNY Ferenc, Fogyatékosság és rehabilitáció, Budapest, NSZFI, 2008. ISBN 963-264-037-2

1998. évi XXVI. törvény a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról

BÁNFALVY Csaba, Gyógypedagógiai szociológia, Budapest, Bárczi Gu

sztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola, 2012. ISBN 978-963-7155-55-0

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges, elsősorban társadalomismereti, társadalom- és szociálpolitikai, szociális munkára vonatkozó, másrészt pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi, pedagógiai ismeretrendszerek alapjait.

Ismerettel rendelkezik a társadalomról, a szociálpedagógia felhasználóiról, célcsoportjairól és azok környezetéről.

b) képességei

Képes a szociális problémák, szükségletek, veszélyeztető tényezők felismerésére, feldolgozására, elemzésére, kezelésére, megoldására.

Képes a szociálpedagógia célcsoportjai szocializációjának, személyiségfejlődésének sajátosságait, törvényszerűségeit átfogóan elemezni.

c) attitűdje

Rendelkezik a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségével, azt hitelesen képviseli környezetében.

Érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra.

Projektalapú és együttműködésre épülő munkavégzés mellett elkötelezett, és értékeli a közös munkához való egyéni hozzájárulást.

d) autonómiája és felelőssége

A szakmai és szakmaközi együttműködés során felelősségteljesen jár el.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

szociálpedagógia BANT-VSZP alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 7 félév BTK
szechenyi-img-alt