Tantárgy adatlapja
A kurzus célja olyan ismeretek nyújtása, amelyek segítségével a hallgatók képessé válnak a fogyatékosság természetének, fogalmának értelmezésére, a fogyatékos lét és életforma megértésére. A fogyatékosokkal kapcsolatos társadalmi attitűdök és viselkedési formák értelmezésére, elemzésére. Továbbá megismerik a hallgatók a fogyatékkal élőket ellátó intézményrendszer típusait, funkcióit, a társadalmi, iskolai és foglalkoztatási integráció lehetőségeit.
Cél, hogy a hallgatók megismerjék a fogyatékkal élők életmódját, szükségleteit, életvezetési lehetőségeit és korlátait, az önellátási képességek csökkenéséből származó egyéni és társadalmi hátrányokat, előítéleteket, azonban további cél az is, hogy elősegítsük az intézményrendszerben való eligazodást, fejlesszük a probléma-felismerés és adekvát kezelési mód kiválasztásának képességét.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
HATOS Gyula, KISGYÖRGYNÉ CZIRÁKI Andrea, STOLLÁR János, Fogyatékosok szociális ellátása, rehabilitációja, Budapest, Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet, 2004. ISBN 963-86644-4-4
MOLNÁR Krisztina, SZAUER Csilla, A fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi integrálódásának esélyei és lehetőségei a mai Magyarországon, Budapest, L'Harmattan, 2010. ISBN 978-963-236-292-2
BUJDOSÓ Balázs, KEMÉNY Ferenc, Fogyatékosság és rehabilitáció, Budapest, NSZFI, 2008. ISBN 963-264-037-2
1998. évi XXVI. törvény a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról
BÁNFALVY Csaba, Gyógypedagógiai szociológia, Budapest, Bárczi Gu
sztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola, 2012. ISBN 978-963-7155-55-0
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges, elsősorban társadalomismereti, társadalom- és szociálpolitikai, szociális munkára vonatkozó, másrészt pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi, pedagógiai ismeretrendszerek alapjait.
Ismerettel rendelkezik a társadalomról, a szociálpedagógia felhasználóiról, célcsoportjairól és azok környezetéről.
b) képességei
Képes a szociális problémák, szükségletek, veszélyeztető tényezők felismerésére, feldolgozására, elemzésére, kezelésére, megoldására.
Képes a szociálpedagógia célcsoportjai szocializációjának, személyiségfejlődésének sajátosságait, törvényszerűségeit átfogóan elemezni.
c) attitűdje
Rendelkezik a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségével, azt hitelesen képviseli környezetében.
Érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra.
Projektalapú és együttműködésre épülő munkavégzés mellett elkötelezett, és értékeli a közös munkához való egyéni hozzájárulást.
d) autonómiája és felelőssége
A szakmai és szakmaközi együttműködés során felelősségteljesen jár el.