Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja hallgató nyerjen betekintést a szociális munka beavatkozási módjainak, módszereinek és szakmai modelljenek a gyermekjóléti alap-, ill. a gyermekvédelmi szakellátás területén történő alkalmazásába, szerezzen jártasságot a gyermekjóléti alapellátás és a gyermekvédelmi szakellátás adminisztrációs feladatainak ellátásában.
Ismerje meg a gyermekkor sajátosságait, a gyermekek társadalomban, családban elfoglalt helyét, a gyermekek szükségleteit, problémáit és a veszélyeztetettséget meghatározó körülményeket, okokat, a gyermekek védelmét szolgáló ellátórendszer felépítését, a gyermekjóléti alapellátás és a gyermekvédelmi szakellátás szakmai feladatait és az ezzel szemben támasztott követelményeket, valamint a gyermekeket megillető jogokat.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
KOZMA Judit, (szerk.) Kézikönyv szociális munkásoknak. Budapest, Szociális Szakmai Szövetség, 2006. 91-120., 130-156., 159-229., o. ISBN 963 0602 040
HERCZOG Mária, Gyermekvédelmi kézikönyv Budapest, KJK, 2001. ISBN 9632245954
VOLENTICS Anna: Gyermekvédelem és reszocializáció. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1996. 213-261. o. ISBN 963-19-5296-7
Ajánlott irodalom:
Szociális munka a gyermekjóléti szolgálatokban. Konszenzus Kiadvány, 2007.
DOMSZKY András, (szerk.), Gyermekvédelmi szakellátás, NCSSZI, Budapest, 2004. 25– 49. o.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képess&eacut
e;g stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges, elsősorban társadalomismereti, társadalom- és szociálpolitikai, szociális munkára vonatkozó, másrészt pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi, pedagógiai ismeretrendszerek alapjait.
Ismeri a szociálpedagógia fogalomkészletét, történetét, elméleteit. Ismerettel rendelkezik a szociálpedagógia gyakorlatáról.
b) képességei
Képes a társadalom működési szabályszerűségeinek felismerésére, azok rendszerszerű elemzésére, a társadalmilag kedvezőtlen helyzeteket létrehozó okok, következmények feltárására és értelmezésére.
Képes a szociálpedagógusi munkában a szakmai etikai normák hatékony érvényesítésére.
c) attitűdje
Rendelkezik a társadalmi problémák iránti érzékenységgel, elkötelezett az európai értékek lokális alkalmazására, szemléletét áthatja az elesettek és kiszolgáltatottak melletti szolidaritás, az előítéletek elleni küzdelem.
Érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősen áll ki a szociálpedagógia jogi, etikai és szakmai normáinak betartása és védelme érdekében.
Szakmai és társadalmi fórumokon szuverén szereplőként jeleníti meg nézeteit, felelősen képviseli szervezeti egységét és szakmai csoportját.