Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szociálpedagógia a gyermekjóléti alap- és szakellátásban
Tárgy kódja: BBNCP07100
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Rostáné Dr. Riez Andrea
Tárgyleírás:

 

A tantárgy célja hallgató nyerjen betekintést a szociális munka beavatkozási módjainak, módszereinek és szakmai modelljenek a gyermekjóléti alap-, ill. a gyermekvédelmi szakellátás területén történő alkalmazásába, szerezzen jártasságot a gyermekjóléti alapellátás és a gyermekvédelmi szakellátás adminisztrációs feladatainak ellátásában.

Ismerje meg a gyermekkor sajátosságait, a gyermekek társadalomban, családban elfoglalt helyét, a gyermekek szükségleteit, problémáit és a veszélyeztetettséget meghatározó körülményeket, okokat, a gyermekek védelmét szolgáló ellátórendszer felépítését, a gyermekjóléti alapellátás és a gyermekvédelmi szakellátás szakmai feladatait és az ezzel szemben támasztott követelményeket, valamint a gyermekeket megillető jogokat.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

KOZMA Judit, (szerk.) Kézikönyv szociális munkásoknak. Budapest, Szociális Szakmai Szövetség, 2006. 91-120., 130-156., 159-229., o. ISBN 963 0602 040

HERCZOG Mária, Gyermekvédelmi kézikönyv Budapest, KJK, 2001. ISBN 9632245954

VOLENTICS Anna: Gyermekvédelem és reszocializáció. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1996.  213-261. o. ISBN 963-19-5296-7

Ajánlott irodalom:

Szociális munka a gyermekjóléti szolgálatokban. Konszenzus Kiadvány, 2007.

DOMSZKY András, (szerk.), Gyermekvédelmi szakellátás, NCSSZI, Budapest, 2004. 25– 49. o.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.

pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges, elsősorban társadalomismereti, társadalom- és szociálpolitikai, szociális munkára vonatkozó, másrészt pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi, pedagógiai ismeretrendszerek alapjait.

Ismeri a szociálpedagógia fogalomkészletét, történetét, elméleteit. Ismerettel rendelkezik a szociálpedagógia gyakorlatáról.

b) képességei

Képes a társadalom működési szabályszerűségeinek felismerésére, azok rendszerszerű elemzésére, a társadalmilag kedvezőtlen helyzeteket létrehozó okok, következmények feltárására és értelmezésére.

Képes a szociálpedagógusi munkában a szakmai etikai normák hatékony érvényesítésére.

c) attitűdje

Rendelkezik a társadalmi problémák iránti érzékenységgel, elkötelezett az európai értékek lokális alkalmazására, szemléletét áthatja az elesettek és kiszolgáltatottak melletti szolidaritás, az előítéletek elleni küzdelem.

Érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra.

d) autonómiája és felelőssége

Felelősen áll ki a szociálpedagógia jogi, etikai és szakmai normáinak betartása és védelme érdekében.

Szakmai és társadalmi fórumokon szuverén szereplőként jeleníti meg nézeteit, felelősen képviseli szervezeti egységét és szakmai csoportját.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

szociálpedagógia BANT-VSZP alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 7 félév BTK
szechenyi-img-alt