Tantárgy adatlapja
A terepgyakorlat célja szociális és gyermekvédelmi szakellátás területén működő egy, a hallgató által választott intézmény szakmai bemutatása és egy, a tereptanárral közösen választott, lezárt eset feldolgozása, írásban történő ismertetése. A terepgyakorlat tartalma az eddig elsajátított elméletek, háttérismeretek, tudás gyakorlati tapasztalatokkal, ismeretekkel való integrálására, a választott intézményben folyó szakmai munka jellegének, jelentőségének és konkrét megvalósulásának megismerésére koncentrál. A gyakorlat során a tereptanár megismerteti a hallgatót az esetmunkában eddig elért eredményeivel, megszerzett tapasztalataival is. A hallgatónak alkalmaznia kell a korábban elméleti síkon megismert esetbemutatás szakmai kritériumait. Így egy már lezárt esetet elemez a tereptanár segítségével és az esetmunka időben strukturált folyamatát közli írásban. A gyakorlat során elengedhetetlen, hogy a hallgató kapcsolatba lépjen a szakemberekkel és a kliensekkel is. A hallgató tényfeltáró intézmény megismerését, a korábban megismert szempontok szerinti elemzését és egy választott eset bemutatását végzi el, amely írásbeli dolgozat terjedelme 5 - 10 gépelt oldal. A hallgató gyakorlati naplóban rögzíti a napi feladatokat, a megfigyelési szempontoknak megfelelő információkat és adatokat, személyes észrevételeit, tapasztalatait, véleményét és szakmai dilemmáit, a választott esettel kapcsolatos szakmai információkat, amely gondolatokat szövegszerkesztett formában, nyomtatva és összefűzve ad le. A hallgató törekedjen a szakmai aktivitásra, a szakemberekkel és a kliensekkel való kapcsolatteremtésre.
A szakmai gyakorlaton nyújtott hallgatói teljesítmény értékelési módszerei
A tereptanár által kitöltött szöveges értékelő lap (gyakorlat zárásakor előre megadott formanyomtatványon)
A munkanapló (esetelemző órát tartó oktató) értékelése (kiválóan megfelelt/megfelelt/nem felelt meg)
A terepgyakorlati dolgozat: intézménybemutatás + életút interjúelemzés (gyakorlat feldolgoz&o
acute; szemináriumi órát tartó oktató) általi osztályzata 5 fokozatú skálán (szöveges értékeléssel is)
Maximum 4 hiányzás elfogadott, több hiányzás semmilyen igazolással nem elfogadható, és semmilyen többletmunkával nem kiváltható!
A gyakorlat feldolgozó szeminárium abszolválásának feltétele:
a terepmunkára a tereptanári értékelés legalább megfelelt (vagy ennél jobb)
a munkanapló értékelése legalább megfelelt (vagy ennél jobb)
a terepgyakorlati dolgozat értékelése legalább elégséges (vagy ennél jobb)
maximum 4 hiányzás.
Ha bármelyik feltétel a fentiek közül nem teljesített, akkor a szeminárium abszolválásának megtagadására kerül sor. A szeminárium végső jegyében az esettanulmány értékelése a mérvadó.