Tantárgy adatlapja
A terepgyakorlat célja szociális és gyermekvédelmi
szakellátás területén működő egy, a hallgató által választott intézmény
szakmai bemutatása és egy, a tereptanárral közösen választott, lezárt eset
feldolgozása, írásban történő ismertetése. A terepgyakorlat tartalma az eddig
elsajátított elméletek, háttérismeretek, tudás gyakorlati tapasztalatokkal,
ismeretekkel való integrálására, a választott intézményben folyó szakmai
munka jellegének, jelentőségének és konkrét megvalósulásának megismerésére
koncentrál. A gyakorlat során a tereptanár megismerteti a hallgatót az
esetmunkában eddig elért eredményeivel, megszerzett tapasztalataival is. A
hallgatónak alkalmaznia kell a korábban elméleti síkon megismert
esetbemutatás szakmai kritériumait. Így egy már lezárt esetet elemez a
tereptanár segítségével és az esetmunka időben strukturált folyamatát közli
írásban. A gyakorlat során elengedhetetlen, hogy a hallgató kapcsolatba
lépjen a szakemberekkel és a kliensekkel is. A hallgató tényfeltáró intézmény
megismerését, a korábban megismert szempontok szerinti elemzését és egy
választott eset bemutatását végzi el, amely írásbeli dolgozat terjedelme 5 -
10 gépelt oldal. A hallgató gyakorlati naplóban rögzíti a napi feladatokat, a
megfigyelési szempontoknak megfelelő információkat és adatokat, személyes
észrevételeit, tapasztalatait, véleményét és szakmai dilemmáit, a választott
esettel kapcsolatos szakmai információkat, amely gondolatokat
szövegszerkesztett formában, nyomtatva és összefűzve ad le. A hallgató
törekedjen a szakmai aktivitásra, a szakemberekkel és a kliensekkel való
kapcsolatteremtésre. |
A szakmai gyakorlaton nyújtott hallgatói teljesítmény
értékelési módszerei |
? A tereptanár által kitöltött szöveges
értékelő lap (gyakorlat zárásakor előre megadott formanyomtatványon) ? A munkanapló (esetelemző órát tartó oktató)
értékelése (kiválóan megfelelt/megfelelt/nem felelt meg) ? A terepgyakorlati dolgozat:
intézménybemutatás + életút interjúelemzés (gyakorlat feldolgozó szemináriumi
órát tartó oktató) általi osztályzata 5 fokozatú skálán (szöveges
értékeléssel is) ? Maximum 4 hiányzás elfogadott, több
hiányzás semmilyen igazolással nem elfogadható, és semmilyen többletmunkával
nem kiváltható! ? A gyakorlat feldolgozó szeminárium
abszolválásának feltétele: o a terepmunkára a tereptanári értékelés
legalább megfelelt (vagy ennél jobb) o a munkanapló értékelése legalább megfelelt
(vagy ennél jobb) o a terepgyakorlati dolgozat értékelése
legalább elégséges (vagy ennél jobb) o maximum 4 hiányzás. ? Ha bármelyik feltétel a fentiek közül nem
teljesített, akkor a szeminárium abszolválásának megtagadására kerül sor. A
szeminárium végső jegyében az esettanulmány értékelése a mérvadó. |