Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék az egészségügyi intézményekben végzett szociálpedagógiai munka működését, történetét, sajátosságait és problématerületeit. A hallgatók betekintést nyernek a szociálpedagógiai munka helyszínéül szolgáló egészségügyi szolgáltatók működésébe, megismerik a szociális szakemberek és más egészségügyi dolgozók közötti viszonyrendszereket, továbbá elsajátítják az egészségügyi munka során alkalmazott fontosabb technikákat és módszereket.
A tárgy különös figyelmet fordít az egészségügyben foglalkoztatott szociálpedagógus szerepeinek, készségeinek és ismereteinek bemutatására, illetve a fontosabb betegcsoportokkal (pl. pszichiátriai betegek, onkológiai esetek, magas ápolási szükségletű idős emberek) végzett tevékenységek sajátosságainak ismertetésére. A kurzus rávilágít az egészségügy holisztikus, multidiszciplináris megközelítésének fontosságára, amelyben a szociális tényezők legalább olyan hangsúlyosak, mint a hagyományos gyógyítási és ápolási szempontok. A hazai gyógyító intézményekben végzett szociálpedagógiai munka modelljeinek feltárása mellett a kurzus lehetőséget biztosít a nemzetközi gyakorlatokba való betekintésre is.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Csató Zsuzsa (szerk.): Szociális munka és egészségügy, Szociális Munkások Magyarországi Egyesülete, Budapest 1994. ISBN 963 8516 00
Péterné Molnár Gizella: A kórházi szociális munka működésének keretfeltételei, Esély 2007/5. 99-119. o.
Szántóné Sorompó Anett – Paraicz Éva: A k
órházi szociális munka jelentősége a beteg gyermekek ellátásában, Kapocs 2015/1. 53-60. o.
Vajda Kinga: A magyarországi kórházi szociális munka aktuális helyzete, Esély 2015/1. 95-121. o.
Ajánlott irodalom:
Magyar Zsófia: A magyarországi kórházi szociális munka helyzete egy országos kutatás tükrében, Esély 2004/4. 44-70. o.
Török Judit: A szociális munka néhány alapkérdése az egészségügyben, Forrás:
https://doksi.net/hu/get.php?lid=28199
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges, elsősorban társadalomismereti, társadalom- és szociálpolitikai, szociális munkára vonatkozó, másrészt pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi, pedagógiai ismeretrendszerek alapjait.
Ismeri a különböző társadalmi és szociális problémákat, a kielégítetlen szükségleteket, a veszélyeztető tényezőket.
Ismeri a szociálpedagógia színtereit, a szociálpedagógiában alkalmazott munkaformákat, módszereket.
Ismeri a szociálpedagógia szakmai, etikai normáit.
b) képességei
Képes a társadalom működési szabályszerűségeinek felismerésére, azok rendszerszerű elemzésére, a társadalmilag kedvezőtlen helyzeteket létrehozó okok, következmények feltárására és értelmezésére.
Képes a szociális problémák, szükségletek, veszélyeztető tényezők felismerésére, feldolgozására, elemzésére, kezelésére, megoldására.
Képes a szociális szakmai tevékenységhez szükséges prevenciós és problémakezelő módszerek, technikák hatékony és innovatív alkalmazására.
c) attitűdje
Ismereteit empátiával, toleranciával, rugalmassággal, kreativitással alkalmazza.
A szociálpedagógiai munkáját elkötelezetten, szakmai igényességgel és minőségtudattal végzi.
Elfogadja és a gyakorlatban is megvalósítja az egészségmegőrző szemléletet és életvitelt.
d) autonómiája és felelőssége
Önálló, konstruktív és erős érdekérvényesítő az intézményen belüli és kívüli szakmai együttműködések során.
Képviseli a szociálpedagógia módszereit, ismereteit. Adekvát esetben felelősségteljesen képviseli szakmai szervezeti egységét.
Felelősen áll ki a szociálpedagógia jogi, etikai és szakmai normáinak betartása és védelme érdekében.