Tantárgy adatlapja
A tárgy keretében ismertetésre kerül a szociális csoportmunka elmélete. A szociális csoportmunka modelljeinek bemutatása, a csoport fejlődése, a csoportban zajló folyamatok, a csoportdinamika felhasználásának lehetőségei a szociális tevékenység során.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
HEGYESI Gábor – KOZMA Judit- SZILVÁSI Léna – TALYIGÁS Katalin (szerk.) A szociális munka elmélete és gyakorlata 4. kötet. Budapest, Semmelweis Kiadó, 1994. ISBN 963 1755 17 1
KOZMA Judit, (szerk.) Kézikönyv szociális munkásoknak. Budapest, SZSZSZ, 1998. 138-178. o. ISBN 963 85744 3 7
Ajánlott irodalom:
BARNES, Gill. Gorell, Család terápia gondozás, Budapest, Animula Kft. 2001. ISBN 9339410136
TELKES József, ( szerk.), Személyiségfejlesztés I. (irányzatok, csoportmódszerek) Tatabánya, Közművelődés Háza, 1989. ISBN 963-01-9529-1.
FODOR K. (szerk.), Személyiségfejlesztés II. (Csoportélmények, külföldi iskolák) Tatabánya, Közművelődés Háza, 1989. ISBN 963-01-9529-1
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a szociálpedagógia fogalomkészletét, történetét, elméleteit. Ismerettel rendelkezik a szociálpedagógia gyakorlatáról.
Ismeri az elmélet és a gyakorlat összefüggését, szintetizálni tudja elméleti és gyakorlati ismereteit.
b) képességei
Képes
az egyének, családok, csoportok, közösségek jog- és érdekérvényesítő képességének fejlesztésére.
Képes a szociális szakmai tevékenységhez szükséges prevenciós és problémakezelő módszerek, technikák hatékony és innovatív alkalmazására.
c) attitűdje
Rendelkezik a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségével, azt hitelesen képviseli környezetében.
Rendelkezik a társadalmi problémák iránti érzékenységgel, elkötelezett az európai értékek lokális alkalmazására, szemléletét áthatja az elesettek és kiszolgáltatottak melletti szolidaritás, az előítéletek elleni küzdelem.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget vállal az egyénekkel, csoportokkal, közösségekkel végzett szociálpedagógiai tevékenységért.
Felelősen áll ki a szociálpedagógia jogi, etikai és szakmai normáinak betartása és védelme érdekében.