Tantárgy adatlapja
A kurzus a kurrens szakirodalom feldolgozásával a hallgatók elé tárja a csoport-alapú érzelmek megközelítésének legújabb vizsgálatait, aktuális kérdéseit.
A főbb témakörök:
A félév folyamán tárgyalásra kerülnek azok a témák, melyek az érzelmeket csoportközi, társadalmi kontextusban kezelik, így végighaladunk a csoportközi érzelmek és a kollektív érzelmek elméletein, a bocsánatkérés-megbocsátás, a dehumanizáció, infrahumanizáció kérdésein, megismerjük az érzelmi orientáció, klíma, kultúra fogalmait és érintjük a hazai területen folyó releváns kutatásokat, melyekben a csoport-alapú érzelmek és a nemzeti identitás összefüggéseit és a kollektív trauma feldolgozását vizsgálták.
A hallgatókkal a kurzus végén lehetséges kutatások megbeszélése történik.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Mackie, D., Smith, E.R. (2006) Csoportközi érzelmek és a társas én. In Forgas, J.P., Williams, K.L,; (szerk.) A társas én- Az önmegismerés pszichológiája. 358-375. Kairosz Kiadó, Budapest. ISBN 963964210X
Doosje, B., Branscombe, N. R., Spears, R., Manstead, A. S. R. (1998): Guilty by association: When one’s group has a negative history. Journal of Personality and Social Psychology, 75, 872–886.
Leyens, J-P., Paladino, P. M., Rodriguez- Torres, R., Vaes, J. Demoulin, S., Rodriguez-Perez, A., Gaunt, R.(2000): The emotional side of prejudice: The attribution of secondary emotions to ingroups and outgroups, Personality and Social Psychology Review, 14., (2), 186-197
Bar-Tal, D., Halperin, E., de Rivera, J., (2007): Collective Emotions in Conflict Situations: Societal Implications, Journal of Social Issues, 63, (2), 441—460.
Fülöp É., Csertő I., Ilg B., Szabó Zs., Slugoski, B. & László J. (2012): Emotional elaboration of collective traumas in historical narratives. In: J.P. Forgas, O. Vincze, and J. Lászl&oac
ute; (eds.) Social Cognition and Communication. Sydney Symposium of Social Psychology. Psychology Press, New York. ISBN 978-1848726642
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Részleteiben átlátja a pszichológia tudományos elméleti problémáit, rálátással rendelkezik a tudomány történeti fejlődésére, és képes átlátni folyamatszerű összefüggéseket
Ismeri és érti a magyar és európai identitás kulturális és szellemi konstrukcióit, ezek pszichológiai megközelítéseit, speciális ismereteit ebben a témában magas szinten alkalmazni képes.
b) képességei
Képes a pszichológiai jelenségek vizsgálatához szükséges és releváns kérdések megfogalmazására, adatok felvételére és feldolgozására a pszichológia tudományos módszereivel.
Képes a pszichológia eszközeivel a magyar és európai identitás konstrukciók elemzésére és kritikus értelmezésére.
c) attitűdje
Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a pszichológiai jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.
Felhasználja szakterületi tudását a jelenkori társadalmi változások megértésére.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan reflektál saját történeti és kulturális beágyazottságára.
Az európai beágyazottságnak megfelelően képviseli szakmai, kulturális identitását.