Tantárgy adatlapja
A tantárgyelem célja a nyelv és a társadalom kölcsönhatásának vizsgálata, a nyelvi rendszer társadalmilag meghatározott változatosságának bemutatása, szociolingvisztikai kérdések tárgyalása. • A nyelvi norma kérdése: a regionális és a társadalmi dialektusok viszonya a sztenderd nyelvhez: a presztízs és a stigmatizált nyelvváltozatok. • A nyelvi változatosság és a nyelvhasználati sokrétűség. A kommunikatív kompetencia. A beszédhelyzet és a nyelvhasználati színtér. A mai magyar nyelvhasználat tagolódása: nyelv, nyelvváltozatok, nyelvréteg-osztályozások. Nyelv és nyelvjárás, nyelvközösség és nemzet, anyanyelv és idegen nyelv. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: KISS Jenő, PUSZTAI Ferenc (szerk.), Magyar nyelvtörténet, Budapest, Osiris, 2003, ISBN 963-379-534-6 WARDHAUGH , Ronald, Szociolingvisztika, Budapest, Osiris, 1995, ISBN 963-379-046-8 ADAMIKNÉ JÁSZÓ Anna (szerk.), A magyar nyelv könyve, Budapest, Trezor, 2004, ISBN 963-9088-92-7 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása A szóbeli és írásbeli megszólalásoknak az adott kommunikációs helyzet szerinti értékelése. b) képességei Az adott kommunikációs helyzetnek megfelelő szóbeli és írásbeli megszólalásnak a képessége. |
ody>