Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy a hallgatók sajátélményű tapasztalati tanulás alapján elsajátítsák konfliktusmegoldási technikákat, ennek érdekében bemutatásra kerülnek tipikus helyzetek, és kísérletek a helyzetek megoldására.
A tantárgy az eddigi pszichológiai gyakorlati ismereteket és készségeket integrálja. Elősegíti, hogy a hallgatók képesek legyenek az elméleti és gyakorlati ismeretek ötvözésével az empátiás együttműködés kialakítására és a tanácsadásra.
További cél a már elsajátított gyakorlati tapasztalatok kiegészítése a segítő beszélgetés elméleti és módszertani elemeivel, az alkalmazás lehetőségeivel.
A félév feladata szociálpedagógussá váláshoz szükséges személyes és szakmai önfejlesztő, konfliktusmegoldó folyamat segítése; fejleszteni és gyakoroltatni a hallgatók olyan képességeit, melyek alapján alkalmassá válnak saját konfliktusaik felismerésére, elviselésére, önálló megoldására.
Fejleszteni az önismeretet, a kritikai és az önkritikai érzéket.
A hallgatók legyenek képesek alkalmazni a konfliktuskezelés különböző módjait és technikáit szakmai illetékességük határain belül.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
RANSCHBURG Jenő, Félelem, harag, agresszió, Budapest, Saxum, 2011. ISBN 978-963-248-172-2
RITOÓKNÉ ÁDÁM Magda (szerk.), A tanácsadás pszichológiája, Szöveggyűjtemény, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1992.
SZILÁGYI Klára, Munka – pályatanács
adás, mint professzió, Budapest, Kollégium Kft., 2007. ISBN 963-00-4620-2
ZOLTAYNÉ PAPRIKA Zita, Döntéselmélet, Budapest, Alinea, 2005. ISBN 963-86651-2-2
Ajánlott irodalom:
TERESTYÉNI Tamás, Kommunikációelmélet, Budapest, Typotex, 2006. ISBN 963-9664-24-3
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a különböző társadalmi és szociális problémákat, a kielégítetlen szükségleteket, a veszélyeztető tényezőket.
Ismeri az elmélet és a gyakorlat összefüggését, szintetizálni tudja elméleti és gyakorlati ismereteit.
b) képességei
Képes a szociális segítségnyújtás módszereinek alkalmazására.
c) attitűdje
Munkáját kapcsolatteremtés- és fenntartás, konfliktusmegoldási készség, lokális és globális problémák iránti érzékenység és megoldási készség, empátia, kooperáció, segítő attitűd és fejlett kommunikációs készség jellemzi.
d) autonómiája és felelőssége
A szakmai és szakmaközi együttműködés során felelősségteljesen jár el.