Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Táncos, mozgásos és zenés színház
Tárgy kódja: BONDS02500
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Eck Júlia
Tárgyleírás:

A kurzus célja, hogy a táncos, mozgásos és zenés színház történetét dióhéjban áttekintse, történelmi és kortárs példákon, akár saját élményen keresztül vizsgálja a tánc, mozgás és zene hatását és alkalmazási lehetőségeit dramatikus és színházi környezetben.

1. A tánc mint művészeti ág, rituális kezdetek, az ókor táncai, Lukianosz

2. A reneszánsz táncvilág, a társasági táncok megjelenése, a néptánc, a francia klasszicizmus, Noverre, a Táncakadémia

3. A romantika tánckultusza

4. Az avantgarde – az Orosz balett és Gyagilev működése, a táncszínház megalapozása (Isadora Duncan, Martha Graham, José Limón)

5. A modern balett a XX.században (Béjart, Pina Bausch)

6. Kortárs táncszínház

7. Előadások elemzése

8. A (zenei hangok) hatása és dramatikus alkalmazása

9. A dramatikus zene metafizikus és egyházi gyökerei Keleten és Nyugaton

10. A színpadi zene kifejezésének alapegysége, a dal

11. A zene beszédszerűsége a barokk kortól napjainkig

12. Az opera és a zenedráma

13. Zenés színházi alternatívák az ezredfordulón, a színpadi kísérőzene

14. Zene, tánc és cselekvés

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Fuchs Lívia: Száz év tánc, L’Harmattan, Bp., 2007. ISBN 978 963 236 062 1

Vitányi Iván: A tánc, Gondolat, Bp., 1963,

Fodor Géza: Zene és színház. Bp., Argumentum, 1998. ISBN 978 634 460 817

Nikolaus Harnoncourt: A zene mint párbeszéd, Bp., Európa, 2002. ISBN 963 077 123 3

Ajánlott irodalom:

Kékesi Kun Árpád: A rendezés színháza, Bp., Osiris, 2007. ISBN 978 963 389 943 4

John Cage: A csend, Jelenkor, Pécs, 1994.

Dobszay László: Magyar zenetörténet, Bp., Gondolat, 1984,ISBN 963 281 398 7

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

align="top" width="780">

a) tudása

A tanulók elméleti és élményszinten szerezzenek ismereteket a táncos, mozgásos és zenés színház történetéről, jelenségeiről, és ismerkedjenek meg ezek hatásával a kortárs színházra

b) képességei

Rendelkezzenek a táncos, mozgásos és zenés színházi alkotások vizsgálatához, megértéséhez szükséges, tanításhoz kapcsolódó pedagógus-kompetenciákkal, és ezeket legyenek képesek alkotó módon a gyakorlatban alkalmazni

c) attitűd

Pozitívan, nyitottan forduljanak a színházi előadások különböző fajtái felé, és erre nyitott attitűdre neveljék tanítványaikat is.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
szechenyi-img-alt