Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Tanítási dráma
Tárgy kódja: BT-PSZ-7920
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Eck Júlia
Tárgyleírás:

Tantárgy leírása:

Cél és ismeretanyag: A folyamat-központú dráma, nevelődráma vagy tanítási dráma, mint módszertani fogalmi egység, egy adott probléma vagy motívum köré szervezett, rögtönzött színjáték létrehozását jelenti. A munka során sokszor csak az eljátszásra való felkészülés valósul meg, melyben felváltva jelennek meg a tanulási, feldolgozási és alkotó (struktúrateremtő) szakaszok. A folyamatban rendszerint maga a tanár is vállal szerepet. A megértetni vagy megéreztetni kívánt tárgyat - embert, helyzetet, eseményt, jelenséget vagy bármilyen élményt – közösen tanulmányozza a csoport. A vizsgált tárgyat a drámaóra folyamán megalkotott történetbe ágyazva vagy a cselekménysorból kiszakítva, külön történetté alakítva, olykor szinte "darabbá" írva dolgozza fel a csoport. A munka szakaszaiban a tervezés, a megjelenítés és az értékelés fázisai különülnek el. A tanulási terület megválasztása után megalkotandó drámai struktúra létrehozása is kollektív feladat.

Képzési követelmény: A foglalkozás tervezése, a különböző drámamódok, játék- és munkaformák könnyed alkalmazása, kiválasztásuk indoklása, a csoportfolyamatok előkészítése és lefuttatása érzékenységet, találékonyságot és rugalmasságot kívánó munka. Gavin Bolton, Dorothy Heathcote és Jonothan Neelands. Cecily O’Neill, John O’Toole és mások nézetei, gyakorlatai. A téma alapvető és legfrissebb szakirodalma, hazai szakemberei.  Annak tudatosítása, hogy a tanítási drámával szerezhető ismeretek nem csupán a hasznos információk vagy a nagy erejű, morális megrendülést okozó felismerések miatt hasznosak, hanem - színházi tanulmányokról lévén szó - semmi mással nem pótolható, gyakorlati dramaturgiai tudást biztosítanak minden résztvevőnek.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező és ajánlott olvasmányok, tanári választás szerint::

-        Bolton, Gavin: A tanítási dráma elmélete (ford.: Szauder Erik), Marczibányi Téri Művelődési Központ, Bp., 1993.

-        Drámapedagógiai olvasókönyv (szerk.: Kaposi László), Marczibányi Téri Művelődési Központ, Bp., 1995.

-        Neelands, Jonothan: Dráma a tanulás szolgálatában (ford.: Szauder Erik), Magyar Drámapedagógiai Társaság, Marczibányi Téri Művelődési Központ, Bp., 1994.

-        Színház és dráma a tanításban - T.I.E. (szerk.: Kaposi László), Marczibányi Téri Művelődési Központ, Bp., 1995.

-        Tolnai Mária: Dráma és nevelés, Korona Kiadó, Bp., 1994.

-        Drámapedagógiai Magazin, A Magyar Drámapedagógiai Társaság periodikája

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-        Ismerjék meg a hallgatók a tanítási dráma fogalmi rendszerét és szaknyelvét, a tervezés lépéseit.

b) képességei

-        Legyenek képesek a pontos, gondos óratervezés és vezetés technikáinak alkalmazására, a különböző tanári szerepekbe lépve.

c) attitűdje

-        Figyelem, empátia, türelem attitűdjeinek megléte a tevékenységek során.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

drámapedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-PSZDP szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt