Tantárgy adatlapja
A kurzus célja: A tanulásmódszertan célrendszerének viszonyformáló
és szokásformáló módszereinek, a tanulási képességet fejlesztő eljárásainak
ismertetése, és a tanulás konkrét
módszereinek áttekintése. A pedagógus felkészülésének támogatása a tanulás
tanításában, és a különböző szintű és típusú oktatási intézmények oktatási
óráinak / foglalkozásainak tanítási módszereibe való integrálása. Főbb tematikai csomópontok: 1. Tanulásdiagnosztika és tanulási önismeret (tanulási
stílusok, tanulótípusok; eredményes és rossz tanulási szokások, időrablók; az
iskolai sikerek és kudarcok okainak felmérése) 2. A tanuláshoz való viszony (motiváció és önmotiváció,
az iskolához, tudáshoz való pozitív viszony) 3. Tanulási módszerek, eljárások, technikák
(információ- és szöveg-feldolgozási módszerek, a szóbeli és írásbeli
kommunikáció, memorizálás, mnemotechnikai eszközök, általános tanulási és
tantárgyspecifikus stratégiák) 4. A tanulásmódszertan tanításának lehetőségei (iskolai
és iskolán kívüli lehetőségek, pedagógiai folyamat- és hálótervezés, a
megváltozott tanári, tanulói szerepek, a digitális nemzedék) 5. Néhány korszerű módszer saját élményű kipróbálása. |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) Kötelező
irodalom: Oroszlány
Péter: Tanulásmódszertan: Tanácsok,
módszerek, gyakorlatok a tanulási képesség fejlesztéséhez 10 éves kortól.
Budapest, METÓDUS-TAN Bt. 2013 ISBN 978 963 216 623 0 vagy Oroszlány Péter: Tanulásmódszertan: Tanácsok, módszerek,
gyakorlatok a tanulási képesség fejlesztéséhez középiskolásoknak. Bővített
kiadás Budapest, Lexika Kiadó 2010 -
ISBN 978 963 216 623 0 - Ollé János – Papp-Danka Adrienn
– Lévai Dóra – Tóth-Mózer Szilvia – Virányi Anita: Oktatásinformatikai
módszerek - Tanítás és tanulás
az információs társadalomban ( 2013.) ELTE Eötvös Kiadó - ISBN 978 963
312 157 3 http://www.eltereader.hu/media/2013/11/Olle2_okt-inform_READER.pdf Ajánlott
irodalom: - Bodnár Éva – Csillik Olga – Csuvár Fruzsina – Daruka
Magdolna – Könczöl Tamás – Mihályi Krisztina – Sass Judit: Iránytű helyett,
OFI 2015. ISBN: 978-963-9935-29-7 - Gyarmathy Éva − Kucsák Julianna: A digitális bennszülöttek
képességprofilja - Iskolakultúra
2012/9 (43-53. o.) http://epa.oszk.hu/00000/00011/00168/pdf/EPA00011_Iskolakultura_2012-9_043-053.pdf - Tanulásfejlesztő
feladatok fiataloknak, felnőtteknek http://www.tanulasfejlesztes.ektf.hu/?valaszt=feladat - K. Nagy Emese: Gondolkodásfejlesztés
táblajátékkal (2014) Magyar
Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége - ISSN 2062-5936 http://tehetseg.hu/sites/default/files/konyvek/geniusz_33_net_teljes.pdf . |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
Ismeri a
tanulási technikákat, módszereket, eljárásokat és ezek életszakaszokhoz
kapcsolódó fejlesztési lehetőségeit -
Ismeri az
általános és tantárgyspecifikus tanulási-tanítási stratégiákat -
Ismeri a
tanulásmódszertan tanításának iskolai és iskolán kívüli lehetőségeit b)
képességei -
Képes a
diákjai hatékony tanulási technikáit, módszereit gazdagítani -
Képes
saját tantárgya tanítását a tanulók tanítási képességei szolgálatába állítani -
Képes
megszervezni a tanulási képességek iskola és iskolán kívüli fejlesztésére
javaslatokat megfogalmazni -
Képes
interaktív és reflektív módszerek alkalmazására -
c)
attitűdje -
nyitott a
személyre szabott tanulási módszerek alkalmazására -
nyitott a
tanulók fejlesztésére, problémáinak megismerésére és ezek megoldására -
támogató a
tanulási nehézségek kezelésében |