Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A kurzus célja a hallgatók ismereteinek bővítése a társadalmi szerepek és a társadalmi identitás témakörében. A téma klasszikusainak és kortársi gondolkodóinak elméleti felvetéseivel foglalkozunk.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A kurzus tárgyalja egyrészt a szerepek kialakulását, funkcióját, a szerepkonfliktusok okait és azokkal kapcsolatos problémák feloldási lehetőségeit. Fogalmi szinten összehasonlítjuk a személyes és a társadalmi identitást, megvizsgáljuk, hogy az identitás kialakulásával kapcsolatban milyen különbségek találhatók a klasszikus és a modern gondolkodók körében.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A hallgatók empirikus kutatások anyagait ismerhetik meg a társadalmi szerepek működéséről, funkcióiról. Számos empirikus kutatás foglalkozik az identitás zavaraival, az identitás összetett jellegével, annak változásával.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Erik Erikson: Identitásválság önéletrajzi vetületben. In: Erikson: A fiatal Luther és más írások. Gondolat, Bp. 1991. 401-436. ISBN 963-282-377-5
Dan P. McAdams: Narrative Identity. In: Handbook of Identity Theory and Research. eds. Seth J. Schwartz, Koen Luyckx, Vivien L. Vignoles 99- 114. ISBN 978-1-4419-7987-2
Mead, George Herbert (1996). Az én. In Hidy Péter (szerk.), Szociológiai olvasókönyv (pp. 230–237). Pécs, Janus Pannonius Egyetemi Kiadó.
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Goffmann, Erving (1996). Szerepeltávolítás. In Hidy Péter (szerk.), Szociológiai olvasókönyv (pp. 326–337). Pécs, Janus Pannonius Egyetemi Kiadó.
Charles Taylor: Az elismerés politikája. In: Multikulturalizmus. Budapest, Osiris Kiadó-Láthatatlan Kollégium. 1997. 124-152. ISBN 963-379-265-7
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A tantárgy elméleti blokkja képessé teszi a hallgatókat beazonosítani a szerepek és az identitás működésének módjairól. Tudása lesz arra vonatkozólag milyen készségek, képességek, attitűdök szükségesek a szerepek és az identitás kialakításának stabil technikáiról. Képessé válnak a hallgatók a szerep –és az identitás zavarok felismerésére és arra, hogy adott helyzetekben melyek azok technikák, amelyekkel a jó működés elérhetővé válik.
A gyakorlati blokk a különböző esetismertetések segítségével hatékony ismereteket nyújt a hallgatók számára a szerepek és az identitás rejtett működéséről.