Tantárgy adatlapja
A kurzus a történelmi és globális léptékű társadalmi-kulturális változások útjait rekonstruálja, különös tekintettel a társadalomszerkezeti, életmódbeli és világszemléleti változások kölcsönhatásaira. A szociológiai változáselméletek összehasonlítása útján a hallgatók megismerkednek a társadalmi változás értelmezési lehetőségeinek előnyeivel és korlátaival. Az újabb kori társadalmi változások regionális különbségeinek elemzése hozzásegít a makrotársadalmi változások útjainak megértéséhez. Az elemzések anyagául szolgáló történelmi példák az ókori társadalmaktól a középkoron át a totalitarizmusokig és a modern kor társadalmi változásaiig terjednek. A kurzus egyik súlypontja a modernizáció kérdésköre, a modernizálódás egységes voltáról szóló újabb viták.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Chase-Dunn, Christopher K. – Babones, Salvatore J., Global social change. History and comparative perspectives, Johns Hopkins University Press, 2006, ISBN 0801884245
Dahrendorf, Ralf, A modern társadalmi konfliktus, Budapest, Gondolat, 1994. ISBN 9632826698
Eisenstadt, S. N., Revolution and the Transformation of Societies, New York, Free Press, 1978. ISBN 0029093900
Eisenstadt, S. N., Tradition, change and modernity, New York, Wiley and Sons, 1973. ISBN 0471234715
Inglehart, R., Modernization and Postmodernization, Princeton, Princeton University, 1997. ISBN 0691011806
Strasser, Hermann – Randall, Susan C., An introduction to theories of social change, Routledge Kegan & Paul, 1981. ISBN 0710007896
Zapf, Wolfgang, Modernizáció, jól&
eacute;t, átmenet, Budapest, Századvég, 2002. ISBN 9639211516
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Magas szinten ismeri, érti és értelmezi a fontos szociológiai és társadalmi összefüggéseket.
Elmélyült ismeretekkel rendelkezik szűkebb szakterületének minden fontosabb szegmenséről, érti a szociológiában meghatározó folyamatokat.
Rendelkezik a szakmai munkában alkalmazható magas szintű kvantitatív és kvalitatív módszertani tudástartalmakkal, követi a társadalomtudományi módszertan főbb fejlődési tendenciáit.
Ismeri és érti a szociológiával szoros kapcsolatban lévő társtudományok fogalmi rendszereit, lényegi összefüggéseit és főbb irányzatait.
Magas szintű ismeretanyaggal rendelkezik ahhoz, hogy eligazodjon a társadalmi döntéshozatal mechanizmusaiban, értse és átlássa a különböző érdekérvényesítési és érdekütköztetési fórumokat.
Ismeri, érti és folyamatosan fejleszti azt a tudásanyagot, amely biztos műveltségi hátteret ad a szociológia magas szintű műveléséhez.
b) képességei
Képes eligazodni a társadalmi problémák és konfliktusok rendszerében.
Szűkebb szakterületén képes a társadalmi problémák és konfliktusok okainak és hatásmechanizmusainak elemzésére és összegző értékelésére.
Képes részt venni szervezetfejlesztési koncepciók kidolgozásában, az adott szervezetek rendszerszemléletű működési elveinek meghatározásában, és ezek nyilvánosság előtt történő szakszerű bemutatásában.
c) attitűdje
Bízik saját tudásában és képességeiben, elkötelezetten képviseli szakmai elképzeléseit.
Határozottan és elkötelezetten kiáll a globális és lokális problémák megoldására irányuló szakmai törekvések mellett.
Nyitott, befogadó, ugyanakkor kritikus a szakmai újításokkal szemben.
Tudatosan törekszik a tudom&aacu
te;nyos értelemben vett objektivitásra.
d) autonómiája és felelőssége
Elkötelezetten képviseli a szakmai érdekeket.
Tiszteletben tartja munkatársai és tanítványai jogait.