Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Társművészetek a filmben
Tárgy kódja: BBNST03200
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Habos Dorottya
Tárgyleírás:

A Társművészetek a filmben c. kurzus a mozgóképet a társművészeti ágak felől közelíti. A kurzus célja megvizsgálni azokat a kapcsolódásokat, ahol a mozgókép metszi más művészeti ágak, területek útját. Ezekben az alkotásokban keressük a társművészetek releváns jegyeit, hogy miképp jelennek meg, kerülnek ábrázolásra játékfilmben. Számos játékesfilmes példán keresztül vizsgáljuk mások mellett a festészet, fotográfia, szobrászat, építészet stb. megjelenését. Vizsgálódásunk tartalmi és formai egyaránt, utóbbi esetében különösképpen értékes azt az alkotói törekvést megvizsgálni, hogy miképp jelenik meg a társművészet közvetlenül a mozgókép tolmácsolásában.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Bazin, André: A fénykép ontológiája. In: Bazin: Mi a film? Budapest: Osiris,1995. pp. 16–23.

Bíró Yvette: A zene. In: Bíró Yvette: A hetedik művészet. Századvég/Osiris Kiadó, 1994.

pp. 130–141.

Dragon Zoltán: A film a digitalizáció korában – bevezető, Apertúra, 2011. tavasz, VI. évf. 3. sz. http://apertura.hu/2011/tavasz/dragon

Erdély Miklós: Mozgó jelentés. Zenei szervezés lehetősége a filmben In: Peternák Miklós (szerk.): F.I.L.M. A magyar avant-garde film története és dokumentumai. Budapest: Képzőművészeti Kiadó, 1991. pp. 163-179.

Gelencsér Gábor: A film városa, a város filmje In: Terek és szövegek. Újabb perspektívák a városkutatásban. Szerk.: N. Kovács Tímea, Böhm Gábor és Mester Tibor, Kijárat Kiadó, Budapest, 2005. pp. 255-264.

Gelencsér Gábor: Köszönet a moziért. Tóth János kinematográfus, Metropolis.

Hornyik Sándor: A valóság visszanyerésének paradoxonai (Képzőművészet és film „poétikai” kapcsolatai a BBS-ben) In: A Balázs Béla Stúdió ötven éve. Szerk.: Gelencsér Gábor, Műcsarnok, BBS, 2009. pp. 235-248.

Kassák Lajos: Az abszolút film. Berlin: A nagyváros szimfóniája. In: Peternák Miklós (szerk.): F.I.L.M. A magyar avant-garde film története és dokumentumai. Budapest: Képzőművészeti Kiadó, 1991. pp. 98-107.

Kovács András Bálint: A film és elbeszélés In: A film szerint a világ. Budapest, Palatinus, 2002. pp. 7-84.

Veres Bálint: Mozgókép és hang-állványzat. Gaál István Sodrásban című filmjének zenei olvasata. Metropolis (2005/3.) pp. 28–34.

Ajánlott irodalom:

Pethő Ágnes: A köztes-lét metaforái a filmelméletben In: Múzsák tükre. Az intermedialitás és az önreflexió poétikája a filmben, Pro-Print Könyvkiadó, Csíkszereda, 2003 pp. 17-46.

Kenedi János (szerk.): A film és a többi művészet. Budapest: Gondolat, 1977.

A Metropolis folyóirat Fotó és film című összeállítása (2003/1. szám).

Bán András–Beke László (szerk.): Fotóelméleti szöveggyűjtemény.

Budapest: Enciklopédia, 1997.

Albertini Béla: A magyar szociofotó története a kezdetektől a második világháború végéig. Kecskemét, 1997.

Hammer Ferenc: A megismerés szerkezetei, stratégiái és poétikái (Szocio-doku a BBS-ben) In: A Balázs Béla Stúdió ötven éve. Szerk.: Gelencsér Gábor, Műcsarnok, BBS, 2009. pp. 263-274.

K. Horváth Zsolt: A valóság metapolitikája (Kognitív realizmus a magyar társadalomkutatásban: szociográfia és dokumentumfilm) Stúdió ötven éve. Szerk.: Gelencsér Gábor, Műcsarnok, BBS, 2009. pp. 275-286.

Metropolis „Film és építészet” 2008/2. szám.

Metropolis „Film és tér” 2008/1. szám..

Metropolis „A filmmusical”: 2008/3. szám.

Veres Bálint: Hangozva mozgó képek (A BBS hatvanas-hetvenes évekbeli termése a filmzene metszetében) In: A Balázs Béla Stúdió ötven éve. Szerk.: Gelencsér Gábor, Műcsarnok, BBS, 2009. pp. 203-208.

Arthur C. Danto: Mozgó képek Metropolis, 1997. ő

sz pp. 8-21.

Eisner, Lotte H.: A démoni filmvászon. Magyar Filmintézet – Filmvilág – Szellemkép, 1994., I-III. fejezet, pp. 15-46.

Kovács András Bálint: Metropolis, Párizs. Budapest, Képzőművészeti Kiadó, 1992. pp. 21-111. Az expresszionista filmkép c. fejezet, pp. 51-77.

„Angol barokk”–összeállítás. Filmvilág 1990/10. pp. 3–20.

Nánay Bence: A legutolsó új hullám. Peter Greenaway. In: Filmrendezőportrék (szerk.: Zalán Vince) Budapest: Osiris, 2003. pp. 123–145.

Metropolis: festészet és film (1997/ősz)

Metropolis: Dada és film (2000/3)

Metropolis: Futurizmus és film (1997/tél -1998 tavasz)

Derek Jarman–összeállítás. Metropolis 1 no. 3. (1997 ősz)

Hirsch Tibor: Bosun! Greenaway-jegyzetek. Budapest, Magyar Filmintézet, 1991.

Kovács András Bálint: A semmi eltűnése. In: A film szerint a világ. Budapest, Palatinus, 2002. pp. 92–131.)

Rényi András: Dionüzosz tükre. Derek Jarman erotomán hermeneutikája és a Caravaggio-kihívás. Metropolis, 1997. Ősz pp. 86-100. http://www.renyiandras.hu/index.php/kortars-dolgok/derek-jarman-caravaggio-filmjerl

Müllner András: Montázspolitika (Neoavantgárd nyomok magyar experimentális filmekben) In: A Balázs Béla Stúdió ötven éve. Szerk.: Gelencsér Gábor, Műcsarnok, BBS, 2009.

pp. 129-142.

Beke László: A magyar konceptuális művészet szubjektív története In: Né/ma? Tanulmányok a magyar neoavantgárd történetéből. Szerk.: Deréky Pál és Müllner András, Ráció Kiadó, 2004. pp. 227-239.

Iványi-Bitter Brigitta: Az analóg animált film laboratóriuma In: A Balázs Béla Stúdió ötven éve. Szerk.: Gelencsér Gábor, Műcsarnok, BBS, 2009. pp. 175-190.

Lukács György: A film poétikája. In: Kenedi János (szerk.): A film és a többi művészet. Budapest: Gondolat, 1977. pp. 249-257.

Allardyce Nicoll: A mozi és a színház. In: Kenedi János (szerk.): A film és a többi művészet. Budapest: Gondolat, 1977. pp. 283-309.

Susan Sontag: Film és színház. In: Kenedi János (szerk.): A film és a többi művészet. Budapest: Gondolat, 1977. pp. 352-378.

André Bazin: Színház és film. In: Bazin: Mi a film? Budapest: Osiris, 1995. pp. 101- 145.

Schuller Gabriella: A játék hatalma: a hatalom újrajátszása (A BBS és a magyar neoavantgárd színház) In: A Balázs Béla Stúdió ötven éve. Szerk.: Gelencsér Gábor, Műcsarnok, BBS, 2009. pp. 219-234.

Selyem Zsuzsa: Terek, ahol emberek. A Squat-sztori. In: In: Né/ma? Tanulmányok a magyar neoavantgárd történetéből. Szerk.: Deréky Pál és Müllner András, Ráció Kiadó, 2004. pp. 173-181.

Gács Anna - Gelencsér Gábor (szerk.): Adoptációk. Film és irodalom egymásra hatása. Budapest, Kijárat Kiadó - JAK, 2000.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri az elméleti probléma felvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.

b) képességei

Képes a filmterjesztéshez kapcsolódó intézményekben, rendezvényeken szakmai feladatok ellátására.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
szechenyi-img-alt