Tantárgy adatlapja
A terepgyakorlat célja, hogy a hallgató az elsajátított mesterszintű törzs- és differenciált szakmai ismereteit és kompetenciáit a szakirányának megfelelő intézmény(ek)ben gyakorlati tapasztalatokkal bővítse.
Kompetenciák: A terepgyakorlat során megismerkedik az intézmény profiljával, és szakmai gyakorlatot szerez az ott folyó speciális ellátásban.
A terepgyakorlat profilja az adott szakirány profiljához igazodik, így szakirányonként differenciált.
Az interperszonális és interkulturális pszichológiai specializáció terepgyakorlatának célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek az alapellátásban felmerülő problémák családterápiás kezelésekkel. Tapasztalatokat szerezzenek a csalásban felmerülő problémák rendszerszemléletű felfogásával, diagnosztizálásával és terápiájának felépítésével, kivitelezésével.
A klinikai és egészségpszichológiai specializáció terepgyakorlatának célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek az egészségügyi és totális intézmények különféle osztályainak működésével, az itt felmerülő pszichológiai problémákkal és ezek pszichológiai kezelésével. Fontos a problémák felismerése, a diagnózis, az esetleges terápia, tréning, amely az esetismertetések során kerül bemutatásra.
A fejlődés- és klinikai gyermekpszichológiai specializáció terepgyakorlatának célja, hogy a hallgató megfigyeléseket végezzen különféle gyermekintézményekben (bölcsőde, óvoda, kórházi gyermekosztály, speciális gyermekellátó intézmény), átlássa a fejlődési feltételek eltérő szempontrendszerét, megfigyeléses tapasztalatokat szerezzen a tipikus és az atipikus gyermeki fejlődésmenetről a koragyermekkor időszakában, és kompetenciát szerezzen a gyermekmegfigyelés módszerében, valamint a megfigyelés etikai szabályainak betartásában.
A társadalom- és szervezetpszichológiai specializáció t
erepgyakorlatának célja, hogy a társadalmi és szervezeti hallgatók ismereteket és irányítás mellett sajátélményű előkészítő tapasztalatokat szerezhessenek az intézményi gyakorlati tevékenységek (pl. HR, ergonómia, szervezetfejlesztés és tanácsadás, T csoport, mediáció, reklámpszichológia) vonatkozásában az intézményi tevékenységek és alkalmazott módszerek, módszertan vonatkozásában. Ezen területekhez kapcsolódóan a hallgatók önállóan elvégeznek a szervezeti tevékenységekhez kapcsolódó feladatokat.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Interperszonális és interkulturális pszichológiai specializáción:
Boscolo, Cecchin, Hoffman, Penn: A milánói módszer. ANIMULA Családterápiás sorozat 12.
Minuchin: Családok és családterápia. ANIMULA Családterápiás sorozat 15.
Böszörményi Nagy Iván – Barbara R. Krasner: Kapcsolatok kiegyensúlyozásának dialógusa. Coincidencia, 2001.
Klinikai és egészségpszichológiai specializáción:
Mindaz a szakirodalom, amely a 4 félév során megtárgyalásra került és az adott intézmény működése szempontjából relevanciával bír.
Fejlődés- és klinikai gyermekpszichológiai specializáción:
Freud, A. Normalitás és patológia a gyermekkorban. Animula, Budapest, 1965/1993. 7-18. ISBN 9789639751224
Rajnik M. A csecsemőmegfigyelés szerepe a pszichoterápiákban. In.: Hámori E. (szerk) Kutatás és terápia metszéspontjai – Várandósságtól a felnőttkorig. PPKE BTK. Piliscsaba, 2010. 12-20. ISBN 978 963 308 011 5
Társadalom és szervezetpszichológiai specializáción:
Munka- és szervezetpszichológia szakmai protokollja (Szerk: .Antalovits, M.; Dienes E.; Kovács, Z.; Perczel, T.) Internetes elérhetőség:
http://209.85.135.104/search?q=cache:_XvlEoHOFNoJ:k2.erg.bme.hu/~hercegfi/apa/protokoll/protokoll.html+Munka+%C3%A9s+szervezetpszichol%C3%B3gia+szakmai+protokollja&hl=hu&ct=clnk&cd=7&gl=hu
Bokor A., Csillag S., Szilas R., Bácsi K., Szőts-Kováts K. (2007): Emberi Erőforrás Menedzsment, Aula, Budapest. ISBN: 9789639698260
an>Ajánlott irodalom: Interperszonális és interkulturális pszichológiai specializáción: Családterápiás Olvasókönyv I. szerk.: Bíró Sándor – Komlósi Piroska, Animula, 1989. Campbell-Draper-Huffington: Helyesebben a milánói módszer elméletéről és gyakorlatáról. Animula Draper-Gower-Huffington: Családterápiás Oktatókönyv. Animula, 2000. Fejlődés- és klinikai gyermekpszichológiai specializáción: Fraiberg, S., F., Varázsos évek – Hogyan értsük meg és miként kezeljük a korai gyermekkor problémáit? Park Könyvkiadó, 1990. ISBN 963 7977 10 X Társadalom és szervezetpszichológiai specializáción: Mészáros Aranka szerk.: A munkahelyi szociálpszichológia jelenségvilága I., Z -Press Kiadó Kft., 2006. ISBN 9789639493339