Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
A terepgyakorlat fókusza, hogy gyakorlati tapasztalatot és készségeket nyújtson a résztvevőknek a különböző krízisintervenciós módszerek alkalmazásában intézményi környezetben, szervezeteknél, Áldozatsegítő Központokban stb. A kurzus interaktív módon összpontosít a különböző módszerek gyakorlati alkalmazására a résztvevők meglévő kompetenciáinak függvényében.
A kurzus arra összpontosít, hogy a résztvevők gyakorlati tapasztalatot szerezzenek a különböző módszerek alkalmazásában. A hallgatók képessé válnak arra, hogy hatékonyan alkalmazzák ezeket a technikákat a különböző intézményekben.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Szabó L. (2008). Krízisintervenció. A Lakosságvédelem új dimenziói. KIT munkaműhely, 2008. 03. 18.: www.dkmt.net/getpdf.
Pető Cs., (1999). A krízis pszichológiai vonatkozásai – krízisintervenció. Polgári Védelmi Szemle, 4(4) 16-18.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A szakterület és kapcsolódó ismeretanyagának megszerzése.
A pszichológiai krízisek összefüggéseinek átlátása
Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet elsajátítása.
b) képességei
A krízisben lévő személyek diagnosztikai felmérésének képessége.
A pszichés krízisek kezelésének gyakorlati szinten történő hatékony alkalmazása.
Társterületek szakembereivel való hatékony szakmai együttműködés képességének megszerzése.
c) attitűdje
Munkavégzése során törekszik a helyzet minél gazdagabb, több perspektívát figyelembe vevő és mélyebb átlátására.
Az önreflexív témák elsajátítása után az áldozattal, túlélővel való együttérzés képességének növelése.
Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet attitűdjének kifejlesztése.
d) autonómia és felelősség
Feladatának tartja, hogy a gyakorlati munkavégzéshez szükséges kompetenciáit bővítse és fejlessze.
Szakmai felelősségét szem előtt tartva végzi munkáját.
Tiszteletben tartja más tudományágak elméleti és módszertani sajátosságait.