Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Természetismeret-élettelen természet
Tárgy kódja: BBLOP03500
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Kissné Csorba Erika
Tárgyleírás:

A tantárgy célja:

Alakuljon ki a hallgatókban a korszerű természettudományos műveltség és tudás. Legyenek képesek a különböző természettudományi területekről származó ismeretek globális és integrált megközelítésére. Ismerjék és meg tudják magyarázni az élettelen természet működésének törvényszerűségeit, valamint legyenek képesek ezeket beépíteni a mindennapi élet kérdéseinek, problémáinak magyarázatába. A témák feltárásának folyamata integrálja a történetiséget és a szakmaiságot.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Kanczler Gyuláné dr. – Bihariné dr. Krekó Ilona: Természetismeret az óvodapedagógus szak hallgatóinak. Elte Eötvös Kiadó, 2011.

Dr. Fejes Erzsébet - Kanczler Gyuláné dr.: A természet ünnepei.  Kincs Könyvkiadó, 1999.

Dr. Fejes Erzsébet - Kanczler Gyuláné dr.: Mesélő természet. Kincs Könyvkiadó, 1995.

Ajánlott irodalom:

Dr. Endrédi Lajos: Természetismeret II. Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997.

CorineStockley-ChrisOxlade-Jane Wertheim: Képes Usborne Enciklopédia. Park, 1994.

LukácsErnőné-Péter Ágnes-Tarján Rezsőné: Tarkabarka fizika. Black & White Kiadó, 2001.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri az óvodai nevelés szakterületének alapvető dokumentumait, tisztában van az óvodai nevelés általános céljaival, feladataival, a tevékenységi formák tartalmaival és ezek összefüggéseivel.

Ismeri az óvodai nevelésben alkalmazható tervezés különböző szintjeit, a tervezés elméletét és módszertanát, az egyes szintek összefüggéseit, sajátosságait.

Tisztában van a játéktevékenység gyermeki fejlődésben betöltött meghatározó szerepével.

Érti az összefüggést a 3–7 éves gyermek fejlődését meghatározó spontán és tervszerű környezeti hatásrendszer, a direkt és indirekt nevelési módszerek, valamint az óvodai nevelés tevékenységi formáiban megvalósuló tanulási folyamatok között.

Értelmezni tudja a gyermeki fejlődés szociokulturális beágyazottságát és annak hatását a pedagógiai folyamatra. Tisztában van a hátrányos helyzet komponenseivel és determinánsaival.

Ismeri saját szakterületén, illetve intézménytípusában a fenntarthatóságra nevelés pedagógiai lehetőségeit.

b) képességei

Pedagógiai, pszichológiai, társadalomismereti és módszertani ismereteit az óvodai nevelés pedagógiai gyakorlatában adaptív módon, a gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőit, valamint a gyermekek egyéni sajátosságait figyelembe véve alkalmazza.

A 3-7 éves gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőinek és egyéni sajátosságainak ismeretében meghatározza és kiválasztja a megfelelő nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat és tartalmakat, képes a pedagógiai folyamat differenciált irányítására-facilitására, elemzésére és értékelésére.

Adaptív módon épít a 3-7 éves gyermekek eltérő személyiségére, előzetes tapasztalataira, tudására, kompetenciáira, életkori sajátosságaira.

Tevékenységében képes a fenntarthatóságra nevelés elveinek érvényesítésére.

c) attitűdje

Elkötelezett a 3–7 éves gyermek és a gyermekcsoport tapasztalatainak, ismereteinek rendszerezését és bővítését elősegítő stratégiák, módszerek, tevékenységek megválasztása és a támogató környezet kialakítása iránt.

Elfogadja, hogy az óvodai nevelés gyermek-, játék- és tevékenységközpontú, befogadó, az óvodai nevelésben alkalmazott pedagógiai hatásoknak a gyermek személyiségéhez kell igazodniuk.

Felelősséget vállal a gyermekek nemzeti identitásának alakításában és erősítésében.

d) autonómiája és felelőssége

Hatáskörében felelősséget vállal a gyermekek fenntartható fejlődésre irányuló magatartásának tudatos formálásáért.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

óvodapedagógus BALP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BALP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt