Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
Alakuljon ki a hallgatókban a korszerű természettudományos műveltség és tudás. Legyenek képesek a különböző természettudományi területekről származó ismeretek globális és integrált megközelítésére. Ismerjék és meg tudják magyarázni az élettelen természet működésének törvényszerűségeit, valamint legyenek képesek ezeket beépíteni a mindennapi élet kérdéseinek, problémáinak magyarázatába. A témák feltárásának folyamata integrálja a történetiséget és a szakmaiságot.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Kanczler Gyuláné dr. – Bihariné dr. Krekó Ilona: Természetismeret az óvodapedagógus szak hallgatóinak. Elte Eötvös Kiadó, 2011.
Dr. Fejes Erzsébet - Kanczler Gyuláné dr.: A természet ünnepei. Kincs Könyvkiadó, 1999.
Dr. Fejes Erzsébet - Kanczler Gyuláné dr.: Mesélő természet. Kincs Könyvkiadó, 1995.
Ajánlott irodalom:
Dr. Endrédi Lajos: Természetismeret II. Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997.
CorineStockley-ChrisOxlade-Jane Wertheim: Képes Usborne Enciklopédia. Park, 1994.
LukácsErnőné-Péter Ágnes-Tarján Rezsőné: Tarkabarka fizika. Black & White Kiadó, 2001.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri az óvodai nevelés szakterületének alapvető dokumentumait, tisztában van az óvodai nevelés általános céljaival, feladataival, a tevékenységi formák tartalmaival és ezek összefüggéseivel.
Ismeri az óvodai nevelésben alkalmazható tervezés különböző szintjeit, a tervezés elméletét és módszertanát, az egyes szintek összefüggéseit, sajátosságait.
Tisztában van a játéktevékenység gyermeki fejlődésben betöltött meghatározó szerepével.
Érti az összefüggést a 3–7 éves gyermek fejlődését meghatározó spontán és tervszerű környezeti hatásrendszer, a direkt és indirekt nevelési módszerek, valamint az óvodai nevelés tevékenységi formáiban megvalósuló tanulási folyamatok között.
Értelmezni tudja a gyermeki fejlődés szociokulturális beágyazottságát és annak hatását a pedagógiai folyamatra. Tisztában van a hátrányos helyzet komponenseivel és determinánsaival.
Ismeri saját szakterületén, illetve intézménytípusában a fenntarthatóságra nevelés pedagógiai lehetőségeit.
b) képességei
Pedagógiai, pszichológiai, társadalomismereti és módszertani ismereteit az óvodai nevelés pedagógiai gyakorlatában adaptív módon, a gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőit, valamint a gyermekek egyéni sajátosságait figyelembe véve alkalmazza.
A 3-7 éves gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőinek és egyéni sajátosságainak ismeretében meghatározza és kiválasztja a megfelelő nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat és tartalmakat, képes a pedagógiai folyamat differenciált irányítására-facilitására, elemzésére és értékelésére.
Adaptív módon épít a 3-7 éves gyermekek eltérő személyiségére, előzetes tapasztalataira, tudására, kompetenciáira, életkori sajátosságaira.
Tevékenységében képes a fenntarthatóságra nevelés elveinek érvényesítésére.
c) attitűdje
Elkötelezett a 3–7 éves gyermek és a gyermekcsoport tapasztalatainak, ismereteinek rendszerezését és bővítését elősegítő stratégiák, módszerek, tevékenységek megválasztása és a támogató környezet kialakítása iránt.
Elfogadja, hogy az óvodai nevelés gyermek-, játék- és tevékenységközpontú, befogadó, az óvodai nevelésben alkalmazott pedagógiai hatásoknak a gyermek személyiségéhez kell igazodniuk.
Felelősséget vállal a gyermekek nemzeti identitásának alakításában és erősítésében.
d) autonómiája és felelőssége
Hatáskörében felelősséget vállal a gyermekek fenntartható fejlődésre irányuló magatartásának tudatos formálásáért.