Tantárgy adatlapja
A tantárgy a hallgatók diplomamunkájának elkészítésében nyújt segítséget. Ez mind a tartalmi, mind a formai jegyekre vonatkozik. Lehetővé teszi, hogy az általános követelményeken túlmutatva foglalkozzon az eltérő tárgyú dolgozatok felépítésére vonatkozó útmutatással és általában is bemutassa a tudományos dolgozatok írásával kapcsolatos követelményeket. Foglalkozik a különböző láb- és végjegyzetelési formákkal, s különösen hangsúlyosan a bibliográfia elkészítésével, a felhasznált forrásmunkák és irodalom lehetséges hivatkozási formáival. A tárgy elvégzésével szerzett ismeretek nemcsak a diplomamunkák elkészítését segíti, hanem a doktori disszertációk és tudományos publikációk megírását is. A kurzus keretében áttekintett témakörök az alábbiakban foglalhatók össze: A tárgyra vonatkozó bevezetés, az ’academic writing’ tudnivalói; a szakdolgozat tagolása, a tudományos munkák formai követelményei; az adatgyűjtés és a párhuzamok keresésének módja; a régészeti források kritikai használata és a kutatás módszertana; a láb- és végjegyzetek kezelése a cikkek vagy hosszabb tanulmányok esetében; elsődleges és közvetett bibliográfia, a vonatkozó antik források idézése; bírálati szempontok és a dolgozatok előzetes értékelése.
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Umberto Eco: Hogyan írjunk szakdolgozatot. Kairosz Kiadó, Budapest, 2003. ISBN 978 963913753 0
Gyurgyák János: Szerzők és szerkesztők kézikönyve. Osiris Kiadó, Budapest, 2005. (507 ps.) ISBN 963 389 714 9
Ajánlott irodalom:
Simon Ferenc: A tudományos munka technikája. Online [2011.09.06.]
https://tudasalapitvany.hu/tudas-library/Simon_ferenc_tud.pdf
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Szakterületének legalább egy résztémájában elmélyült ismeretekkel rendelkezik, és szakdolgozatában új tudományos eredményt ér el.
A diplomamunkával kapcsolatos téma magas szintű ismerete.
A diplomamunka írásához szükséges tudományos nyelv elsajátítása.
b) képességei
Képes önállóan, vagy egy kutatócsoport tagjaként a felderített, vagy feltárt régészeti jelenség és leletanyag tudományos feldolgozására.
Képes múzeumi gyűjtemények kezelésére, gyűjteményezésre, leltározásra, feldolgozásra, adatbázisok készítésére.
Képes a magyar és idegen nyelvű szakirodalom folyamatos követésére.
Képes a saját terep- és múzeumi munkából, illetve a szakirodalomból összegyűjtött információk birtokában új tudományos eredmények elérésére.
Önállóan és kritikai szempontokat érvényesítve képes feltárni résztémája összefüggéseit.
Saját szakterületén képes a kulturális jelenségek és folyamatok elemzésére, az egymással kapcsolatban álló, és egymásra épülő közösségek és társadalmak megformálódásának és működésének kritikai értelmezésére.
Önállóan és tudatosan alkalmazza a szakmai problémának megfelelő interdiszciplináris módszereket, képes együttműködni természettudósokkal, illetve ilyen specialistaként képes módszereit a régészet igényeinek és kérdésfeltevéseinek megfelelően alakítani.
Képes kritikusan elemezni a magyar és európai identitás múltbeli előzményeit és a múltképek jelenben gyökerező konstrukcióit.
Képes magyar és legalább egy idegen nyelven a kor igényeinek megfelelő hatékony írásbeli és szóbeli kommunikálásra, továbbá az információk, érvek és elemzések szak
mai és nem szakmabeli közönségnek különböző nézőpontok szerinti, magas szinten való bemutatására.
Önálló munka.
Leletanyag feldolgozása és értelmezése.
Önálló tájékozódás a szakirodalomban.
c) attitűdje
Magas fokú motivációval és elkötelezettséggel rendelkezik a régészeti szakma iránt.
Magas fokú motivációval és elkötelezettséggel rendelkezik az emberiség kulturális örökségének megóvása, és a következő korok számára való átadása iránt.
Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.
Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.
Igénye van az Európán kívüli kultúrákra vonatkozó ismereteinek továbbfejlesztésére.
Speciális szakmai érdeklődése elmélyült, megszilárdult.
Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.
Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.
Szem előtt tartja résztémájának szakmai és társadalmi összefüggéseit.
Önműveléssel, önfejlesztéssel folyamatosan törekszik szakmai nyelvtudásának elmélyítésére, új képességek kialakítására, képzési területük belső törvényszerűségei megértésének elmélyítésére.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan reflektál saját történeti, kulturális beágyazottságára.
Felelős európaiként képviseli szakmai és szellemi identitását.
Munkája során kezdeményezi a nemzetközi szakmai közösségekkel, vitapartnerekkel való kooperációt.
Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.
Felelősen képviseli azon módszereket, amely
ekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.
Etikai és szakmai felelősséget vállal saját, és az általa vezetett csoport produktumaiért.
Képviseli saját tudományos felismeréseit, eredményeit.