Tantárgy adatlapja
A kurzus célja a a kvantitatív társadalomtudományi (szociológiai, közgazdaságtani) kutatásokban alkalmazott sokváltozós adatelemzés különböző módszereinek megismertetése, alkalmazási feltételeinek megértése; a különböző eljárások közötti választás tudásának megszerzése; a sokváltozós módszerek alkalmazásának elsajátítása szociológiai és közgazdasági példák alapján, a számítógépes elemzés eredmények kiértékelése az SPSS, SPSS AMOS programok felhasználásával. Elemzési eljárások: Többdimenziós kereszttáblák, Lineáris regresszió, Logisztikus regresszió, Útmodell, Strukturális egyenletek modellezése |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Ketskeméty László – Izsó Lajos: Bevezetés az SPSS programrendszerbe. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó, 2005. ISBN 9634638236 Kovács Erzsébet: Többváltozós adatelemzés, Budapest, Aula, 2003 Székelyi Mária – Barna Ildikó: Túlélőkészlet az SPSShez. Budapest: Typotex, 2002. ISBN 9789632790121 Ajánlott irodalom: Andy Field: Discovering Statistics Using SPSS 4th edition, SAGE Publications Ltd, 2013. ISBN-13: 978-9351500827 Füstös László – Kovács Erzs ébet – Meszéna György – Simonné Mosolygó Nóra, Alakfelismerés. Sokváltozós statisztikai módszerek, Budapest: Új Mandátum, 2007. ISBN 9799639494533 Hunyadi László - Vita László: Statisztika közgazdászoknak, Budapest, Magyarország: Központi Statisztikai Hivatal (KSH), 2005. ISBN 963-215-742-7 James L. Arbuckle: IBM SPSS Amos 22 User’s Guide, IBM, 2013. Sajtos László. – Mitev Ariel: Spss kutatási és adatelemzési kézikönyv. Budapest: Alinea Kiadó, 2007. ISBN 9789639659087 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Birtokában van a problémafelismerés, -megfogalmazás és -megoldás, az információgyujtés és -feldolgozás korszeru, elméletileg is igényes matematikai-statisztikai, ökonometriai, modellezési módszereinek, ismeri azok korlátait is. Ismeri a gazdálkodásra ható tényezoket és azok befolyásolására használatos módszereket. Ismeri továbbá a döntéshozatali és döntéstámogatási módszereket. b) képességei Önálló új következtetéseket, eredeti gondolatokat és megoldási módokat fogalmaz meg, képes az igényes elemzési, modellezési módszerek alkalmazására, komplex problémák megoldására irányuló stratégiák kialakítására, döntések meghozatalára, változó hazai és nemzetközi környezetben, illetve szervezeti kultúrában is. Saját elemzésen alapuló egyéni álláspontot alakít ki és azt vitában is képes képviselni. Képes komplex problémák megoldására irányuló stratégiák kialakítására, a megoldás megtervezésére, döntések meghozatalára, gazdasági szereplok számára szakmai tanácsadásra. Az elemzés és a gyakorlati problémamegoldás során, ha szükséges, interdiszciplináris megközelítést alkalmaz. Szakterületén szakmai összefoglalókat, elemzéseket készít, eloadásokat tart, szakmai vitákban részt vesz idegen nyelven is. c) attitudje Kritikusan viszonyul saját, illetve a beosztottak munkájához és magatartásához, innovatív és proaktív magatartást tanúsít a gazdasági problémák kezelésében. Nyitott és befogadó a gazdaságtudomány és gyakorlat új eredményei iránt. Elkötelezett a minoségi munkavégzés iránt. Projektben, csoportos feladatvégzés esetén határozott, konstruktív, együttmuködo, kezdeményezo, toleráns és befogadó. Érdeklodéssel fordul a kapcsolódó szaktudományok eredményei és megoldásai felé, nyitott a kapcsolatépítésre. d) autonómiája és felelossége Szervezetpolitikai, stratégiai, irányítási szempontból jelentos területeken is önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldási módszereket, önállóan lát el gazdasági elemzo, döntés elokészíto, tanácsadói feladatokat. Kezdeményezo a problémák megoldásában, stratégiák kialakításában, csoportok és munkatársak együttmuködésében szervezeten belül és szervezetek között egyaránt. Különbözo bonyolultságú és különbözo mértékben kiszámítható kontextusokban a módszerek és technikák széles körét alkalmazza önállóan a gyakorlatban. Bekapcsolódik kutatási és fejlesztési projektekbe, a projektcsoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttmuködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit. |