Tantárgy adatlapja
A tárgy bevezetésében áttekintjük a tömegkommunikációval kapcsolatos elméletalkotás sajátos problémáit, utalva az elméletek történeti kialakulására. A kurzus fő törekvése, hogy a releváns elméleti keretek bemutatásán túl azok sajátos perspektívája mellett megértési vakfoltjait is tárgyalja. Ezután a médiastruktúrák és médiaintézmények áttekintése következik, a globalizáció és az új médiumok hatásának taglalásával. Ehhez kapcsolódóan kerül sor a normatív médiaelméletek által megfogalmazott felelősség kérdésének taglalása is. Ez mellett a félév tárgyalja a médiaszervezeteknek, a média szakmai kultúrájának kérdését is, érintve a tömegmédia sajátos racionalitásból adódó szelekciós mechanizmusokat. Ez vezet át a médiatartalom témájához, a tartalomelemzéshez, és a média kultúrakutatási megközelítéséhez.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
MCQUAIL, Denis, A tömegkommunikáció elmélete, Budapest, Osiris, 2003, 13-146. ISBN 9633895642
GRIPSRUD, Jostein, Médiakultúra, médiatársadalom, Budapest, Új Mandátum, 2007, 11-100. ISBN 963-9609-50-1
GRIFFIN, Em, Bevezetés a kommunikációelméletbe, Budapest, Harmat, 2001, 317-396. ISBN 9639148520
Ajánlott irodalom:
SILVERSTONE, Roger, Miért van szükség a média tanulmányozására?, Budapest, Akadémiai K., 2008. ISBN 978-963-05-8594-1
ROSENGREN, Karl Erik, Kommunikáció, Budapest, Typotex, 2006, 161-193. ISBN 963-9548-93-6
MCQUAIL , Denis, A t&o
uml;megkommunikáció elmélete, Budapest, Osiris, 2003, 149-464. ISBN 963-389-564-2