Tantárgy adatlapja
A kurzus során megismerkedünk a történeti kérdésfelvetéssel a filozófiában: Mi a történet, mi a történelem? Hogyan kapcsolódik a filozófiai gondolkodás a történelemhez? Mennyiben történeti maga a filozófia? Miképpen kell felfognunk a filozófia történetét, lineárisan, ciklikusan, vagy sporadikusan? Hogyan tekintünk ma a történelemre és mi ebben a szerepe a filozófiai gondolkodásnak? |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Collingwood, R. G.: A történelem eszméje, Budapest, Gondolat, 1987. Toynbee, A. J.: Válogatott tanulmányok, Budapest, Gondolat, 1971. John Lukács: A történelmi tudat avagy a múlt emlékezete, Budapest, Európa, 2003. Gyurgyák János – Kisantal Tamás (szerk.): Történetelmélet I-II. Budapest, Osiris, 2006. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
le="border-bottom:solid #000000 1px;;border-left:solid #000000 1px;;border-right:solid #000000 1px;;border-top:solid #000000 1px;;" width="587"> a) tudása A hallgató tájékozott a filozófiatörténet nagy korszakaiban és műveiben, illetve irányzataiban. b) képességei Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására. |