Tantárgy adatlapja
A tantárgy a lengyel irodalom legújabb trendjeivel foglalkozik, amelyek 1989 után jelentek meg az irodalmi palettán. A rendszerváltás nem csak a politikában, társadalmi berendezkedésben, hanem szükségszerűen a művészetekben az irodalomban is nagy változást hozott. A tárgy azt vizsgálja, milyen új vonulatok jelentek meg a lengyel irodalomban, mindenekelőtt a prózában, illetve hogyan válhatott az irodalom a múlttal való szembenézés, a múlt feldolgozása eszközévé és az addig tabunak számító témák legfőbb „kibeszélési” platformjává. A tárgy különösen nagy hangsúlyt fektet az úgynevezett szűkebb hazák irodalmára, a női irodalomra, az utazó-önéletrajzi prózára, a tényirodalomra és a drámairodalomra. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: − Przemysław Czapliński: Ruchome marginesy. Szkice o literaturze lat 90, Znak, 2002. ISBN 9788324001453 − Przemysław Czapliński: Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości. Wydawnictwo Literackie, 2007. ISBN 9788308039700 − Hanna Gosk (szerk.): Nowe dwudziestolecie (1989-2009). Rozpoznania. Hierarchie. Perspektywy, Elipsa, 2010. ISBN 9788371518737 Ajánlott irodalom: − Monika Świerkosz: W przestrzeniach tradycji. Proza Izabeli Filipiak i Olgi Tokarczuk w sporach o literaturę, kanon i feminizm, IBL, 2014. ISBN 9788361757498 − Mariusz Szczygieł (szerk.): Antologia polskiego reportażu XX wieku 100/XX Tom 1-2 és tom 3, Czarne 2014, ISBN 9788375367881 és 2015. ISBN 9788380491670 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása − A szlavisztika legalább egy résztémájában elmélyültebb ismeretekkel is rendelkezik. − A szlavisztika vonatkozásában tudományos megalapozottságú tudással rendelkezik annak a magyar és az európai identitás kulturális és szellemi konstrukciói szempontjából is releváns hátterével. − Ismeri az irodalmi, a nyelvi, nyelvészeti és a kulturális szövegek és jelenségek vizsgálatának eljárásait és az értelmezés lehetséges módozatait. Pontosan felismeri a stílusvariánsokat, le tudja írni a specializációjának megfelelő nyelv regionális változatait, rálátása van a szláv nyelvek fejlődésére. − A hallgató elmélyíti tudását a kortárs lengyel irodalomban. − Behatóan megismeri a rendszerváltás után lengyel irodalmi trendeket. − A hallgató összefüggéseiben is átlátja a szlavisztika elméleti problémáit, annak diakrón és szinkrón dimenzióiban. b) képességei − A szlavisztikában képes az irodalmi, a nyelvi és a kulturális jelenségek történeti-összehasonlító elemzésére, valamint az azokban megnyilvánuló folyamatok értelmezésére. − Képes a nyelvi regiszter változatos szövegtípusait és kulturális jelenségeit eltérő szempontrendszer szerint vizsgálni, valamint ehhez adekvát értelmezési stratégiákat rendelni. − Képes a szlavisztika szempontjából releváns európai és Európán kívüli kulturális jelenségek multikulturális szempontú szintetizáló elemzésére. − Képes helyesen értelmezni a szlavisztika szempontjából releváns magyar, európai és egyéb identitásképződési konstrukciókat. − Képes megválasztani és tudatosan alkalmazni a szlavisztika problémáinak megoldásában kínálkozó módszereket. − Képes felismerni az irodalmi művek jelentőségét és szerepét a múlttal való szembenézésben és a traumafeldolgozásban. c) attitűdje − A szlavisztika különféle jelenségeinek és problémáinak megértésében az interdiszciplináris megközelítésre törekszik. − Elkötelezetten és kritikusan képviseli a szláv, a magyar és európai értékeket, vallja a kulturális, vallási, kisebbségi és társadalmi sokszínűség fontosságát. − Szakmai érdeklődése a szlavisztikán belül elkötelezett, folyamatos. Megszerzett tudását a jelenkori társadalmi és kulturális folyamatok és jelenségek megértésére használja fel. − Elmélyül a kortárs lengyel irodalmi művek iránti fogékonysága d) autonómiája és felelőssége − Elkötelezetten képviseli szakmai, szellemi identitását. − Folyamatosan reflektál saját beágyazottságára, megpróbálja önmagát történeti és kulturális dimenziókban is látni és láttatni. − Kellő felelősségérzettel rendelkezik a szakterületén alkalmazott módszerek vonatkozásában, evidencia számára más tudományágak autonómiája, módszertani sajátosságai. − Munkája során igyekszik kapcsolati rendszerét az európai és az Európán kívüli szakmai és nem szakmai közösségek irányába is kiterjeszteni. − Tudásszintjének megfelelően szakmájának kérdéseihez kritikusan viszonyul. − Növekszik a hallgató önállósága az irodalmi művek elemzése, a különböző irodalmi trendek közötti átjárhatóság felismerése terén |