Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
Mivel a tudományelmélet csak a XX. században lépett fel önálló diszciplínaként, e tárgy oktatásában nem a tudomány lényegére vonatkozó klasszikus álláspontokat, hanem azokat a modern koncepciókat vesszük szemügyre, amelyek mindenekelőtt Carnap, Popper, Kuhn, Lakatos és Feyerabend műveiben fogalmazódtak meg és váltak híressé. A szövegek elemzésén át főképp a tudományok módszereire, struktúrájára, előfeltevéseire és céljaira koncentrálunk, illetve arra a problémára, hogy mennyiben „deskriptív” és mennyiben „normatív” az általunk éppen vizsgált tudományelmélet.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A modern tudományfilozófia legfontosabb szerzői, művei és irányzatai, az irányzatok vitái és érvelési technikái.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
-
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Forrai Gábor – Szegedi Péter [Szerk.]: Tudományfilozófia. Szöveggyűjtemény. Budapest, Áron, 1999. ISBN 9639210013
Laki János [Szerk.]: Tudományfilozófia. Budapest, Osiris – Láthatatlan Kollégium, 1998. ISBN 9633793971
Kuhn, Thomas S.: A tudományos forradalmak szerkezete. Budapest, Gondolat, 1984. ISBN 9632813502
Lakatos Imre: Tudományfilozófiai írásai. Budapest, Atlantisz, 1997. ISBN 9637978925
Popper, Karl R.: A tudományos kutatás logikája. Budapest, Európa, 1997. ISBN 9630762595
Küng, Hans: Minden dolgok kezdete. Természettudomány és vallás. Budapest, Kairosz, 2009. ISBN 9789636622381
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Hans-Dieter Mutschler: Naturphilosophie. Kohlhammer, 2002. pp. 205. ISBN 9783170168145
Dieter Wandschneider: Naturphilosophie. C. C. Buchner, 2008. 269 pp. ISBN 9783766166579
Dieter Wandschneider: Technikphilosophie. C. C. Buchner, 2004. 195 pp. ISBN 9783766166531
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A hallgató a tudományfilozófia tárgykörének legfontosabb szerzőit és megközelítési módjait megismerve mélyebb összefüggésben értheti meg a tudományos gondolkodás természetét. A tudományos gondolkodás problémáinak feltárása hozzájárul a módszertani tudatosság és a kritikai szemlélet fejlesztéséhez. A tudományfilozófia belső ellentmondásainak tudatosítása elősegíti a vitakultúra, a kooperáció és az eltérő megközelítésekre való nyitottság kialakítását.